Iranian Agriculture News Agency

همزمان با روز آمار و برنامه‌ریزی انجام شد؛

رونمایی از نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور

همزمان با اول آبان ماه روز آمار و برنامه‌ریزی، نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور رونمایی شد.

رونمایی از نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور

به گزارش ایانا، معاون سازمان امور عشایر ایران در این مراسم، با تاکید بر  این که جامعه عشایر کشور، نقش بسیار مهمی  در  امنیت غذایی  و خود کفایی  کشور ایفا می‌کنند، اظهار کرد:  ٢٥ درصد از گوشت قرمز کشور، توسط عشایر تولید می‌شود. 

شاهپور علائی مقدم با اشاره به این که نیاز کشور به طور سالانه، حدود ٩٠٠ هزار تن است، ادامه داد: 25 درصد از این میزان - حدود ٢٠٠ هزار تن - توسط عشایر تولید می شود؛ به عبارت دیگر یک نفر از عشایر، گوشت مورد نیاز ١٦ نفر از جمعیت کشور را تولید می کند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ١٣٩٦، جلسات متعددی در رابطه با سرشماری ثبتی مبنا برای جامعه  عشایر با مسوولین ذی ربط برگزار و در نهایت به انعقاد تفاهم نامه با مرکز آمار ایران برای اجرای آن، منتج شده است.

وی از به روز شدن اطلاعات عشایر با اجرای سرشماری ثبتی مبنا اظهار خرسندی کرد و افزود: آخرین اطلاعات عشایر مربوط به سال ١٣٨٨ بود و امروز خوشحالیم که با اجرای سرشماری ثبتی مبنا، این آمارها به روز می شود و خوشحال خواهیم شد که در راستی آزمایی و پایش این آمار ها نیز با مرکز آمار ایران همکاری داشته باشیم.

علائی مقدم  گفت: نتایج ثبت جمعیتی عشایر نشان دهد که تعداد خانوار ها در عشایر افزایش داشته است که این امر نشان دهنده افرایش شاخص های برخورداری عشایر و همچنین تحولات اداری و ارائه تسهیلات ارزان  به عشایر بوده است.

در این مراسم، از ثبت پایه جمعیت عشایر کشور که از روش ثبتی مبنا با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی سایر دستگاه ها و با مشارکت مرکز آمار  ایران و سازمان امور عشایر انجام گرفته است، رو نمایی شد. 

بر اساس نتایج پایه سرشماری ثبتی مبنای عشایر کوچنده کشور، جمعیت عشایری کشور یک میلون و 108 هزار و 640 هزار نفر در قالب 246 هزار و 45 خانوار است که 1.4 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و 29 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند. تعداد 590 هزار و 759 نفر از این جمعیت را مردان و 517 هزار و 881 نفر را زنان عشایری تشکیل می دهند.

خلاصه نتایج ثبت پایه جمعیت عشایر کوچنده کشور را در اینجا مطاعه کنید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید