Iranian Agriculture News Agency

میان آب گفت:

تامین امنیت غذایی جامعه با حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی در خوزستان

سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از رسالت‌های مهم مدیریت امور اراضی استان حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی بعنوان تضمین کننده تداوم تامین امنیت غذایی جامعه است.

تامین امنیت غذایی جامعه با حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، در راستای پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار شد.

حجت الاسلام امانت بهبهانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: خوزستان به دلیل دارا بودن منابع آبی و تولید بخش اعظمی از محصولات استراتژیک، قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: توجه به امر پیشگیری از تغییرکاربری غیرمجاز و تصرف غیرقانونی اراضی بسیار حائز اهمیت بوده و استان خوزستان در این موضوع جزء استان‌های موفق و پیشرو محسوب می‌شود که اقدامات موثری با همکاری دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نیروی انتظامی در آن صورت گرفته است.

در ادامه این جلسه عارضی معاون اداره کل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور گفت :توجه به اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون در ابتدای ساخت و سازها جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های گزاف و تبعات ناشی از اجرای ماده ۳ قانون بسیار مورد تاکید است.

وی اظهار کرد: اقدامات زیادی با همکاری دستگاه‌های مرتبط با حوزه زمین جهت پیشگیری از تغییرکاربری‌های غیرمجاز در استان انجام گرفته است.

معاون اداره کل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور عملکرد اخیر جهادکشاورزی خوزستان را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار ادامه روند کنونی شد.

محمدرضا میان آب سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز ضمن قدردانی از حجت الاسلام مرادی رئیس دادگستری خوزستان در خصوص حمایت همه جانبه از سازمان جهاد کشاورزی در راستای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌های استان اعلام کرد: یکی از رسالت‌های مهم مدیریت امور اراضی حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی به‌عنوان تضمین کننده تداوم تامین امنیت غذایی جامعه است.

وی در ادامه ضمن ارائه آمارمقایسه‌ای شناسایی، اخطار، اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون حفظ کاربری ۵ ساله منتهی به شهریور سال ۹۹ دلایل اصلی و آسیب شناسی تمایل به تغییرکاربری غیرمجاز در استان را غیر اقتصادی شدن تولید محصولات زراعی و باغی در اراضی کشاورزی نسبت به فعالیت‌های دلالی ازجمله ویلا سازی، عدم تطابق جزا با جرم و بروز نبودن مفاد قانون حفظ کاربری اعلام و تاکید کرد: مقابله با سودجویان و دلالان اراضی زراعی و باغ ها در سراسر استان علی الخصوص شهرستان‌های دزفول، بهبهان، اهواز و شوشتر کماکان با جدیت دنبال خواهد شد .

وی ضمن اشاره به اهمیت اقدامات ترویجی در این رابطه تصریح کرد: اقدامات ترویجی، آموزشی و فرهنگی جهت توانمندسازی جوامع، ارتقاء آگاهی و باور عمومی و جلب مشارکت مردم در زمینه پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و حفظ اراضی کشاورزی بسیار موثر است که در این زمینه اقداماتی از قبیل تولید فیلم‌های ترویجی، برنامه های رادیویی، نصب بنر و بیلبورد، توزیع بروشور و پوستر، برگزاری دوره های آموزشی و ... انجام گرفته است .

پورسلیمی معاون دادستان اهواز نیز در ادامه عنوان کرد :امر پیشگیری از تغییرکاربری غیرمجاز و تصرفات اراضی به طور جد از سوی شورای حفظ حقوق بیت المال و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در حال پیگیری بوده و عزم جدی دستگاه قضا در این خصوص در آینده ای نزدیک مشاهده خواهد شد .

وی ادامه داد :یکی از موثرین اهرم های پیشگیری از تغییرکاربری غیرمجاز عدم ارائه خدمات آب، برق، گاز، ایجاد جاده دسترسی و ... از سوی دستگاه های خدمات‌رسان به ساخت و سازهای غیرمجاز می باشد و تاکید نمود با مدیران متخلف در این خصوص برخورد قانونی خواهد شد .

پورسلیمی همچنین گفت :توجه به اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی و تسریع در انجام آن در پایش و جلوگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی بسیار موثر خواهد بود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید