Iranian Agriculture News Agency

اسفندیاری‌پور اظهار کرد:

اجرای طرح ملی گندم‌بنیان در سه استان

تبیین برنامه کشت گندم در برنامه ۵ ساله هفتم برای استان خوزستان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم بنیان کشور ضمن اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های خوزستان در زمینه تولید گندم گفت: طرح ملی گندم بنیان در سه استان خوزستان، فارس و گلستان برنامه ریزی و اجرا شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید گندم تا پایان برنامه 5 ساله هفتم و تا سال 1405 برای خوزستان تبیین و تنظیم شده است.

اجرای طرح ملی گندم‌بنیان در سه استان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، اسماعیل اسفندیاری‌پور مشاور وزیر و مجری طرح ملی گندم بنیان در جلسه ستاد فنی کشت محصولات پاییزه با محوریت طرح گندم بنیان و کلزا اظهار کرد: در حال حاضر 40 درصد کالری و 44 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه مردم از گندم تولید می‌شود، نقش گندم در تامین امنیت غذایی بسیار بارز و تعیین کننده بوده و به تبع آن نقش فعالان عرصه تولید این محصول اعم از کشاورزان، بهره‌برداران و... نیز نقشی بی‌بدیل خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که کشور ما پتانسیل و ظرفیت‌های مطلوبی در زمینه کشت گندم دارد افزود: درحال حاضر حدود 2 میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص دارد که نشان از توان بالای کشور در این زمینه دارد.

اسفندیاری پور با بیان این مطلب که در حال حاضر سرانه مصرف گندم کشور 13.5 میلیون تن است تصریح کرد: طبق آمار از سال 90 تا 92 حدود 7 میلیارد دلار کاهش واردات گندم در کشور وجود داشته که با توجه به نرخ جهانی گندم 6.8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را برای کشور به همراه داشته است.

12

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم بنیان کشور در ادامه گفت: استان خوزستان از نظر کمیت، کیفیت و پروتئین گندم جزو استانهای عمده، مهم و با ارزش کشور محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به کیفیت و درجه بندی گندم تولید شده در کشور بیان کرد: در حال حاضر 25 درصد گندم تولیدی ما درجه یک با بیش از 12 درصد پروتئین، 70 درصد درجه 2 با پروتئینی حدود 11 تا 12 درصد و 5 درصد گندم درجه 3 با پروتئینی معادل 1.5 تا 11 درصد در کشور تولید می شود.

اسفندیاری پور همچنین بر سه عامل رقم، اقلیم و تغذیه به عنوان شاخص‌های مهم در ارتقاء کیفیت گندم تاکید و عنوان کرد: مبارزه با علف‌های هرز نیز به عنوان یکی دیگر از این شاخصه‌ها می‌تواند در ارتقاء این کیفیت تعیین کننده باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم بنیان کشور ضمن اشاره به تولید گندم دوروم گفت: خوزستان یکی از استان‌های محوری و مهم در تولید گندم دوروم محسوب می‌شود، این نوع گندم در تامین امنیت غذایی کشور و کاهش مصرف برنج نقش بسزایی دارد که امسال افزایش تولید آن در دستور کار استان خوزستان قرار گرفته است.

اسفندیاری پور در ادامه در زمینه ساماندهی بذر اظهار داشت: امسال 380 هزار تن بذر با 22 درصد از مصرف سال گذشته تهیه شده که در حال حاضر در مراحل پایانی توزیع بذر بوده و عمده کشت نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: امسال کشور برنامه تعهدی تولید گندم را برای استان خوزستان هدف‌گذاری کرده است و طبق این برنامه‌ریزی تولید حدود 1.8 میلیون تن با عملکرد 4 هزار و 300 کیلوگرم برای گندم آبی و حدود 900 کیلوگرم برای گندم دیم برای استان تبیین شده که این به عنوان هدف مدنظر قرار داشته و کشور به این عدد تکیه کرده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم بنیان کشور همچنین با بیان این مطلب که عدم توجه به مسائل فنی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، گفت: آموزش، آرایش کشت و توزیع یکنواخت آب در مزرعه از جمله این موارد فنی بوده و با توجه به شرایط کنونی کشور و محدودیت‌ها و مشکلات موجود باید تلاش کنیم از همه امکاناتی که در اختیار داریم به بهترین شکل ممکن در جهت افزایش و جهش تولید استفاده کنیم.

اسفندیاری‌پور ضمن اشاره به میزان خرید و سطح زیر کشت به عنوان دو شاخص مهم افزایش تولید در بخش کشاورزی تصریح کرد: استان خوزستان با بیش از 500 هزار هکتار سطح زیر کشت و خرید تضمینی یک میلیون و 200 هزار تن گندم مقام اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی ضمن اشاره به پتانسیل و ظرفیت‌های خوزستان در زمینه تولید گندم گفت: طرح ملی گندم بنیان در سه استان خوزستان، فارس و گلستان برنامه ریزی و اجرا شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید گندم تا پایان برنامه 5 ساله هفتم و تا سال 1405 برای خوزستان تبیین و تنظیم شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم بنیان کشور در خاتمه با بیان این مطلب که تمام برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده باید منجر به کم شدن زحمت کشاورز و درآمد زایی برای وی شود عنوان کرد: تامین امنیت غذایی کشور، وظیفه ملی ما، کشاورزان، بهره‌برداران، تولیدکنندگان و کارشناسان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید