Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

ضرورت نظارت و مراقبت در انبار داری سیب زمینی

بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب زمینی حدود 6-4 درجه سانتیگراد میباشدتا از فعالیت بید سیب زمینی در انبار ممانعت گردد

ضرورت نظارت و مراقبت در انبار داری سیب زمینی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، یحیی آذرمی گفت: قبل از انتقال محصول سیب زمینی به انبار نسبت به تعمیر سقف، دیوارها و پنجره های انبار اقدام لازم صورت گیرد، نفوذ آب و سرما موجب خرابی غده‌های انبار شده خواهد شد.

همچنین قبل از انتقال محصول، انبار بایستی با سموم مناسب ضدعفونی گردد. پنجره های انبارها حتما" مجهز به توری مناسب و سیستم تهویه هوا باشند از انتقال محصول آلوده به انبار خودداری یا حداقل غده های آلوده به انواع بیماری‌ها و آفات در کنار غده های سالم انبار نشوند.

آذری افزود: بهترین درجه حرارت برای نگهداری سیب زمینی حدود 6-4 درجه سانتیگراد میباشدتا از فعالیت بید سیب زمینی در انبار ممانعت شود، بنابراین در مواقعی که درجه حرارت انبار بالا باشد با تهویه بیشتر هوا آنرا تعدیل و در مواقعی که درجه حرارت کمتر از این مقدار باشد با وسایل گرما زا مانع از یخ زدگی محصول انبار شده، کنید.

غده‌های انبار شده را طوری بچینید که تهویه کافی داشته باشند و از چیدن کیسه‌ها به‌صورت متراکم و فشرده خودداری کنید، جهت جلوگیری از آسیب غده ها و له شدگی آنها از چیدن بیش از 5 ردیف گونی روی هم خودداری شود.

وی تاکید کرد: جهت جلوگیری از نفوذ پروانه های بید سیب زمینی بداخل کیسه‌ها حتما روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش و غیره بپوشانید. بهترین رطوبت هوای انبار برای نگهداری سیب زمینی در حدود  80درصد است تا از کاهش وزن و از دست دادن آب سیب زمینی و نیز شیوع آلودگی قارچی و باکتریائی در طی دوره انبارداری جلوگیری شود. جهت جلوگیری از گرم شدن توده انبار شده در اثر تنفس غده ها تهویه مناسب  انبار از طریق نصب سیستم هواکش در پنجره ها انجام گیرد. جهت مقابله با بید سیب زمینی میتوانید با نصب یک لامپ ساده و تشتک آب حاوی مواد شوینده در زیر آن حشرات کامل این آفت را در انبار کنترل کنید. (تله نوری).

وی ادامه داد: برای جلوگیری از توسعه و شیوع آفات و بیماریهای مسری سیب زمینی در سال آتی از ریختن و پخش سیب زمینی‌های آلوده به آفت و بیماری‌ها در حاشیه و محوطه بیرون انبارها و باقی گذاشتن آن در سطح مزارع جدا" خودداری شود لذا شایسته است سیب زمینی های آلوده را در محل بخصوصی سوزانده و یا در محلی خارج از مزرعه مدفون کنید.

وی خاطر نشان کرد: با بازدید مرتب از محصول انباری از وضعیت آفات و بیماری‌های آن اطلاع یافته و نسبت به اقدامات کنترلی به موقع اقدام کنید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید