Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن ملی خرمای ایران:

10درصد خرمای فرآوری شده صادر می‌شود

رئیس انجمن ملی خرمای ایران از صادرات 10درصدی محصولات فرآوری شده خرما خبر داد و گفت: این تولیدات به کشورهای اروپا، آمریکای شمالی، حوزه خلیج فارس و کشورهای CIS صادر می‌شود.

10درصد خرمای فرآوری شده صادر می‌شود

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به صادرات محصولات فرآوری شده خرما، گفت: ۱۰ درصد از محصول خرمای فرآوری شده به کشورهای اروپا، آمریکای شمالی، حوزه خلیج فارس و کشورهای CIS صادر می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی با توجه به بازار هدف و تغییر سلایق دنیا اتفاق می‌افتد؛ در کشورمان نیز صادرکنندگان به دنبال صنایع تبدیلی در بعضی از محصولات هستند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر خرما مانند گذشته در بسته بندی‌های یک تا پنج کیلویی صادر نمی‌شود،  گفت: به طور مثال در تولید «قند خرما» در تبریز پیشرفت زیادی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قند خرما، شیره خرما، سرکه خرما و خرمای روکش‌دار از دیگر تولیدات فرآوری شده در این بخش است، بیان کرد: تولید سس خرما نیز با طعم های مختلف در حال تولید است.

رشید فرخی یادآور شد: جایگزینی خرما با روکش های شکلاتی در بسته بندی زیبا و شکیل سبب می شود تا این محصول جایگزین شکلات های وارداتی شود و از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.

وی وجود تحریم ها و حضور نیافتن در نمایشگاه های بین المللی را از مشکلات فعلی در عدم شناخت سلایق دنیا اعلام کرد و گفت: شیوع ویروس «کووید 19» سبب کاهش صادرات این محصول از کشورمان شده است.

رشید فرخی با بیان این که در ده سال گذشته  جهش خوبی در صادرات خرما داشتیم، یادآور شد: ارزآوری صادرات خرما در سال 97 حدود  ۴۰۰ میلیون دلار  بوده است.

 وی با اشاره به اینکه در سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی صادرات را شاهد بوده‌ایم، افزود: این کاهش به دلیل از دست رفتن بازارهای صادراتی کشورمان بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید