Iranian Agriculture News Agency

مرغ سایز قابل قیاس با سایر مرغ‌ها نیست و اقتصادی تر و سالم تر است

اجرای طرح تولید مرغ سایز در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مرغ سایز قابل قیاس با سایر مرغ‌ها نیست و اقتصادی تر و سالم تر است.

اجرای طرح تولید مرغ سایز در آذربایجان شرقی

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت تامین نهاده مرغداری‌ها در استان، اظهار کرد: واحدهای تولیدی مرغ تخم گذار از دو هفته گذشته به صورت مستقل و مستقیم در سامانه بازارگاه ورود یافته و نهاده‌های موردنیاز خود را خریداری می‌کنند؛ این سامانه در گذشته نیز وجود داشت اما به تازگی اصلاح شده و امکان ورود به تولید کنندگان ایجاد شده است.

وی افزود: موضوع تامین نهاده برای تولیدکنندگان مرغ تخم گذار تقریبا حل شده است اما مرغداران گوشتی از هفته جاری می‌توانند وارد سامانه شوند و نهاده‌ها را به طور مستقیم خریداری کنند.

وی با تاکید بر این‌که فقط مرغداری‌های دارای پروانه فعالیت و بهره برداری امکان ورود به سامانه را دارند، افزود: در این سامانه حداقل ۵۰ درصد سویا و ۶۵ درصد ذرت موردنیاز هر مرغدار تامین می‌شود و به مرور زمان نیز بر اساس میزان ابلاغیه وزارت، نهاده‌ها در بین مرغداران توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در راستای تامین نهاده به وجود آمد، وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل تولید "مرغ سایز" مرغی که وزن آن از یک کیلو و ۶۰۰ گرم بیشتر نباشد را ابلاغ کرده و هر یک از استان‌ها موظف به اجرای آن هستند.

 فتحی گفت: مصرف کنندگان از خیلی وقت پیش انتظار داشتند تا متولی تولید مرغ‌ها به سمت تولید مرغی با سایز کمتر برود ولی اختلافی که بین دستگاه‌های متولی بود موجب مغفول ماندن این طرح شد اما اخیرا وزیر جهاد کشاورزی دستورالعمل تولید مرغ سایز را ابلاغ کرده است و از این به بعد توزیع نهاده‌ها و هر نوع خدمتی که به مرغداران داده می‌شود در قالب رعایت شروط تولید مرغ سایز خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حالت تولید مرغ سایز، دوره پرورش مرغ از ۴۰ روز فراتر نخواهد رفت، با کاهش دوره پرورش نیز شاهد کاهش میزان مصرف دان و کاهش وزن مرغ خواهیم بود، این نوع مرغ در حد تقاضای بازار و متناسب با ذائقه مردم است.

وی در خصوص زمان اجرای این طرح، گفت: اقدامات اولیه برای هماهنگی با دامپزشکی و دستگاه‌های خدمات رسان بخش خصوصی انجام گرفته و اولین جلسه برای اجرای این طرح به ریاست معاون اقتصادی استاندار در هفته جاری تشکیل می‌یابد و بر اساس مصوبه خروجی این جلسه، دستورالعمل تولید مرغ سایز از اواخر هفته شروع خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص فواید تولید مرغ سایز، اظهار کرد: بر اساس نظر متخصصان، میزان بقایای آنتی بیوتیک در مرغ سایز نسبت به سایر مرغ‌ها کمتر است، زیرا بیشترین میزان مصرف آنتی بیوتیک پس از چهلمین روز پرورش مرغ انجام می‌گیرد اما چون تولید مرغ در این نوع از ۴۰ روز فراتر نمی‌رود در نتیجه میزان مصرف و بقایای آنتی بیوتیک هم کاهش می‌یابد.

وی افزود: تولید مرغ‌هایی با سایز کوچکتر مطابق با شرایط اقتصادی خانواده‌ها بوده و بنا بر نظر متخصصان امر، نفعی که مرغ سایز دارد قابل قیاس با سایر مرغ‌ها نیست چرا که اقتصادی تر و سالم تر است.

وی ادامه داد: در این نوع تولید با کاهش مصرف دان و نهاده، هزینه تولید خود مرغدار و دوره پرورش مرغ نیز کاهش می‌یابد و به جای این‌که مرغدار در یک سال، سه دوره پرورش داشته باشد، چهار دوره پرورش مرغ خواهد داشت که بر قیمت تمام شده محصول نیز تاثیر می‌گذارد.

فتحی متذکر شد: مرغداران از این طرح استقبال می‌کنند اما تنها مشکل این امر مربوط به صنعت کشتارگاه است، زیرا کشتار مرغ‌ها بر اساس وزن و قطعه انجام می‌گیرد؛ البته پیش از اجرای طرح مرغ سایز در استان، هماهنگی‌های لازم با انجمن کشتارگاه‌ها انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید