Iranian Agriculture News Agency

کشت قراردادی گندم دوروم

عضو انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی گفت: برای تشویق کشاورزان به کشت "گندم دوروم" محصول گندمکاران را 10 درصد بیشتر از قیمت مصوب دولت خریداری می کنیم.


کشت قراردادی گندم دوروم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،"رسول شفق" در گفتگو با ۱۸:۳۰ درباره گندم "دوروم" که در صنعت غذایی و ماکارانی مصرف می‌شود، گفت: از سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی، گندمکاران را به سمت تولید این نوع محصول هدایت کرد و این انجمن خریدار ثابت محصول کشاورزان است.

عضو انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی افزود: در سال گذشته دو تا سه استان بعنوان پایلوت تولید این نوع گندم را برای صنعت ماکارانی آغاز کردند.

رسول شفق گفت: سال گذشته گندم دوروم را ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب دولت از کشاورزان خریداری کردیم. امسال دولت نرخ تعیین شده را ۴ هزار ۴۰۰ تومان اعلام کرده است و انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی این گندم را با ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تعیین شده دولت ۴۶۰۰ تومان از زارعان خریداری می‌کند.

عضو انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی افزود: وزارت جهاد کشاورزی نهاد نظارتی قرارداد خرید گندم دوروم بین انجمن صنفی کارخانجات ماکارانی و بنیاد ملی گندمکاران است.

وی مشکل اصلی کشاورزان را اطمینان از فروش محصول خود در زمان برداشت محصول اعلام کرد و افزود: صنایع مصرف کننده این نوع گندم به عکس دلالان همیشه خریدار محصول زارعان است. وزارت جهاد کشاورزی "صنعت" را بعنوان مصرف کننده اصلی معرفی کرده است.

او با بیان اینکه تاکنون ۹۵ هزار تن قرارداد خرید گندم امضا شده است، گفت: ظرف دو ماهه گذشته نمایندگان کارخانجات ماکارانی با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی حدود ۹۵ هزا تن قرارداد خرید امضا شده است. این انجمن بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا ۱۲۰ هزار تن گندم دوروم از کشاورزان خریداری خواهد شد.

رسول شفق افزود: ظرفیت خرید و مصرف گندم دوروم تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است. در حال حاضر مصرف گندم با ۵۰ درصد مصرف از تولید کنندگان خریداری می‌کند. تولید و مصرف گندم دوروم در کشور نیاز به هیچ اری هم ندارد.
 
شفق از دولت و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد: حوزه تولید گندم دوروم را در استان های دیگر افزایش دهد. همچنین ظرفیت مصرف را هم با کمک رسانه ها افزایش یابد. انجمن صنفی کارخانجات ماکارونی بعنوان بخش خصوصی تا حدودی دغدغه دولت را در خرید گندم از گندمکاران را برطرف می کند لذا از دولت انتظار داریم در تامین منابع مالی خرید گندم  از کشاورزان به انجمن کمک کند.
 
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی هم با اشاره به قابلیت تولید گندم دوروم در کشور گفت: این نوع گندم برای مصارف نان و ماکارانی در استان‌های گرم کشور مانند خوزستان، جنوب کرمان، دشت عباس استان ایلام قابل کشت است.
"اسماعیل اسفندیاری پور" با بیان اینکه کشت گسترده گندم دوروم از سال ۹۷ آغاز شده است، گفت: کشاورزان تاکنون از تولید این نوع گندم استقبال خوبی کردند.
او با بیان اینکه امسال انجمن صادرکنندگان گندم دوروم هم به جمع خریداران اضافه شده است، گفت: پیش بینی شده است امسال تا ۲۵۰ هزار تن قرار داد‌های خرید گندم با کشاورزان امضا شود.

اسفندیاری پور با بیان اینکه گندم دوروم جایگزین مناسبی برای برنج است، افزود: گندم دوروم حتی مزیت بیشتری نسبت به برنج دارد. آب مورد نیاز کشت گندم دوروم حدود یک چهارم برنج است و محصول آن در هر هکتار، حدود چهار برابر بیشتر است.

 
 
 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید