Iranian Agriculture News Agency

یاقوت های سرخ دورک روانه بازار شدند

مدیرجهادکشاورزی شهرستان کیار گفت: حدود دو هزار تن انار از باغات انار شهرستان برداشت می‌شود که میانگین تولید در هرهکتار ۱۰ تن است.

یاقوت های سرخ دورک روانه بازار شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سعید داودی‌نیا گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، جشنواره استانی انار دورک اناری که همه ساله در منطقه مشایخ این شهرستان برگزار می‌شد امسال به دستور ستاد مقابله با شیوع کرونا استان لغو شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار اظهار کرد: این جشنواره همه ساله همزمان با برداشت محصول انار اواخر آبان ماه در روستای دورک منطقه مشایخ شهرستان برگزار می‌شد.

 وی سطح باغات زیر کشت انار در شهرستان کیار را ۱۳۶ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۱۲۳ هکتار بارور و مابقی نهال است که بخش عمده‌ای از این باغات در بخش مشایخ کیار قرار دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کیار، با اشاره به تولید حدود ۲ هزار تن محصول انار در منطقه در سال زراعی جاری تصریح کرد: میانگین عملکرد باغات انار منطقه ۱۰ تن در هر هکتار است.

 وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول انار این شهرستان تبدیل به رب انار می‌شود ،و بخشی از آن تبدیل به ناردنگ می شود و مابقی آن به مصرف تازه خوری و یا روانه بازار استان های همجوار می شود. بنابراین ایجاد کارگاههای فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول برای ایجاد اشتغال پایدار خاصا در حوزه بانوان روستایی یک ضرورت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کیار بیان کرد: بخش عمده‌ای از این رب در روستای دورک اناری تولید می‌شود و این روستا به دلیل داشتن باغهای انار به روستای یاقوت‌های سرخ معروف است.

داودی‌نیا، از تولید سالانه ۱۲ تن رب انار در منطقه دورک اناری خبر داد و گفت: ۸۰ درصد رب تولیدی این منطقه به استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان ارسال می‌شود.

گفتنی است روستای دورک اناری از توابع شهرستان کیار و در ۱۲۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است و در منطقه هلن قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید