Iranian Agriculture News Agency

جعفریان در گفتگو با ایانا اعلام کرد:

اختصاص 135 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در سال 99

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با اذن مقام معظم رهبری 135 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای سال 99 به طرح‌های بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

اختصاص 135 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در سال 99

وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: کشور ما متاثر از بالای طبیعی شناخته شده مانند طوفان گرد و غبار، هجوم ماسه‌های روان، خشکسالی و سیل است و استان خوزستان با وجود بخش عظیمی از منابع آبی، یکی از مهمترین کانون‌های گرد و غبار و بیابان زایی در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها در قالب یک برنامه جامع و ملی، موضوع مهار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی را در دستور کار قرار داده است.

جعفریان در رابطه با میزان فرسایش بادی کشور تصریح کرد: در کشور حدود 290 هزار هکتار از اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که در 13.5 میلیون هکتار از این عرصه‌ها مزارع، خطوط مواصلاتی و شهرها واقع شده است و تمام تلاش ما کاهش اثرات خسارت‌زای فرسایش بادی است.

وی افزود: در خوزستان فعالیت‌های بسیاری را برای مقابله با بیابان‌زایی و جلوگیری از فرسایش بادی انجام داده‌ایم که مهمترین این فعالیت‌ها، نهال‌کاری است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه کاهش اثرات خسارت‌زای فرسایش بادی در خوزستان، طبق اولویت بندی نقاط بحرانی، نهال‌کاری، قُرق و مدیریت چرای دام و مدیریت هرز آب‌‌ها، تثبیت ماسه‌های روان با استفاده از خاک پوش‌ها و مالچ‌پاشی را انجام داده‌ایم و 200 هزار هکتار از عرصه‌های کانون فرسایش بادی را مهار کرده‌ایم.

وی با اشاره به توجه مقامات ملی و استانی به طرح‌های بیابان‌زدایی عنوان کرد: با اذن مقام معظم رهبری 135 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای سال 99  به طرح‌های بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

جعفریان ادامه داد: ظرفیت‌های همکاری بین بخشی و مشارکت‌ها در استان‌های کانون بیابان‌زایی موجب پیشرفت در پروژه‌های بیابان‌زدایی شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با میزان کانون‌های فرسایش بادی گفت: میزان کانون‌های فرسایش بادی 320 هزار هکتار است و ما باید 120 هزار هکتار دیگر را تا پایان سال 99 تثبیت کنیم.

وی افزود: در گذشته، گرد و غبار عظیمی فعالیت‌ها را در خوزستان مختل کرده بود و اقدامات زیربنایی باید در این استان در اولویت قرار گیرد.

جعفریان با اشاره به تاثیر الگوهای مناسب کشاورزی بر کاهش کانون‌های گرد و غبار اذعان کرد: استفاده از الگوهای مناسب کشاورزی و کشاورزی حفاظتی در این مناطق، می‌تواند بر کاهش کانون‌های گرد و غبار و مقابله با بیابان‌زایی موثر باشد.

وی افزود: تمام این فعالیت‌ها نیازمند تامین آب و رطوبت خاک است که با عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری این رطوبت تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با نحوه عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری تصریح کرد: اقداماتی که در پایین‌دست کانون‌های فرسایش بادی در پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی انجام می‌دهیم با پشتیبانی و هماهنگی پروژه‌هایی است که در بالادست مناطق دشتی و بیابانی صورت می‌گیرد که آبخیزداری و آبخوانداری محسوب می‌شود.

وی افزود: بدون این عملیات‌ها، سطح دستیابی به سفره‌های زیر زمینی کاهش می‌‌یابد.

جعفریان خاطرنشان کرد: در استان خوزستان برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با گستره وسیعی در حال انجام است و ما پیش بینی می‌کنیم کیفیت منابع آب سطحی که در این استان قرار دارد، با انجام فعالیت‌های اجرایی مختلف مقابله با بیابان‌زایی حفظ شود.

وی با اشاره به خسارات سیل در استان خوزستان عنوان کرد: با توجه به خسارات بالا در سال سیلابی به زیرساخت‌های خوزستان، باید فعالیت‌های مرتبط در سطح گسترده انجام شود و این اقدامات به سرمایه‌گذاری برای حفظ دست‌آوردها نیازمند است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با میزان اعتبار تخصیص یافته به بخش بیابان‌زدایی اظهار کرد: برای طرح‌های بیابان‌زدایی حدود 750 میلیارد تومان اعتبار در سال‌های 98 و 99 تخصیص یافته که 52 درصد از این اعتبار به طرح‌های مختلف در خوزستان تعلق گرفته است.

وی افزود: عمده فعالیت‌های انجام شده برای مقابله با بیابان زایی کنترل هرزآب‌ها، قُرق و مدیریت چرای دام با مشارکت جوامع محلی بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید