Iranian Agriculture News Agency

در بازه زمانی ۷ ساله؛ تولید گوشت قرمز در اصفهان ۱۵ درصد بیشتر شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تولید انواع گوشت قرمز در این استان در بازه زمانی هفت سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

در بازه زمانی ۷ ساله؛ تولید گوشت قرمز در اصفهان ۱۵ درصد بیشتر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست گفت: تولید انواع گوشت قرمز این استان در پایان سال گذشته به ۷۰ هزار تُن رسید در حالی که در سال ۹۲ این رقم  ۶۱ هزار تن بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به روند صعودی تولید محصولات دامی ادامه داد: این مقدار در مقایسه با یک سال قبل هم بیشتر بود به این ترتیب که در پایان سال ۹۷، ۶۸ هزار و ۹۰۰ تن انواع گوشت قرمز تولید شد و سال بعد از آن این رقم یک هزار و ۱۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بهبود کار واحدهای دامداری، ارتقای علمی تولیدکنندگان، حمایت‌ها و برنامه ریزی از جمله دلایل این افزایش بود تصریح کرد: این استان یکی قطب‌های اصلی تولید محصولات دامی در کشور به شمار می‌رود و از حیث تولید و عرضه گوشت قرمز رتبه پنجم را نسبت به سایر استان‌ها در اختیار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه تنوع آب و هوایی در این استان امکان پرورش دام‌های مختلف را می‌دهد خاطرنشان کرد: گوشت قرمز تولیدی در این خطه به ترتیب حجم مربوط به گوسفند و بز، گاو و شتر است.

ایراندوست با تاکید بر ضرورت بهره گیری از دانش و فناوری‌های روز در صنعت پرورش دام اضافه کرد: در راستای افزایش بهره وری و اقتصادی شدن پرورش گوسفند و بز و افزایش تولید گوشت قرمز با طرح اصلاح نژاد گوسفند و بز از طریق تلاقی با گوسفند اصیل رومانف(از کشور روسیه) و بزهای اصیل سانن و آلپاین زمینه‌های مساعدی فراهم و در این ارتباط یک پایگاه اصلاح نژادی نیز در این استان راه اندازی شده است.

وی مجموع واحد دامی سبک و سنگین در استان را هفت میلیون راس اعلام کرد و افزود: حدود ۲ هزار دامداری صنعتی گوشتی و شیری در این منطقه فعالیت می‌کنند و بالغ بر ۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد دامداری نیمه صنعتی هم در استان مشغول بکارند.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد و از قطب‌های اصلی این صنعت در ایران محسوب می‌شود به گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان اصفهان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

این استان در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷  میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالانه ۳۰۲ هزار تن (رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزارتن ( رتبه دوم ) و سیب زمینی با  تولید سالانه ۵۲۸  هزار تن ( رتبه سوم)  و سیب درختی با تولید سالانه ۲۷۷ هزار تن ( رتبه چهارم کشور)، تولید قارچ با تولید سالانه ۱۳ هزار تن ( رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید