Iranian Agriculture News Agency

به دستور رئیس جمهوری و توسط وزیر جهاد کشاورزی انجام شد؛

آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین 98

در هفته بیست و هشتم از آیین افتتاح طرح‌های کلان ملی با شعار" تدبیر و امید برای جهش تولید"، بهره‌برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین 98 وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن امروز دوشنبه توسط حسن روحانی رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد.

آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین 98

به گزارش خبرنگار ایانا، در این مراسم، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در گزارشی که به صورت ویدئو کنفرانس از شهر اهواز به رئیس جمهور ارائه داد، اظهار کرد: اگر چه بارش‌های سال زراعی 1398-1397 و سیل 1398 برکات خود را برای تامین آب زیرزمینی و سطحی و افزایش ظرفیت پوشش گیاهی به دنبال داشت اما بخش کشاورزی معادل 13 هزار میلیارد تومان خسارت دید و 430 هزار نفر از کشاورزان ما درگیر این سیل شدند.

وی افزود: میزان خسارت در بخش زراعت 52 درصد، آب و خاک 26 درصد، دام و طیور و آبزیان 14درصد و در بخش باغبانی 8 درصد خسارت وارد شده است که در استان‌ها، استان خوزستان  با 48.5 درصد بیشترین سهم خسارات بخش کشاورزی کشور را داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات وزارت جهادکشاورزی برای مناطق سیل زده در چهار محور پیگیری شد؛ محور نخست اقدامات ضرب الاجلی است که براساس آن، هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین آماده شد و بیش از دو هزار و ۲۰۰ کارشناس به مزارع اعزام شدند، ۳۱۴ هزار هکتار آب از مزارع تخلیه و همچنین ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز برای کشت بعد آماده شد.

خاوازی ادامه داد: هزار و ۷۰۰ کیلومتر لایروبی از کانال‌ها اجرا شد و 2.2 میلیون راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند، 2600 کیلومتر جاده روستایی و عشایری بازسازی و یک میلیون راس دام هم با جا به جایی موقت، به مناطق امن انتقال داده شدند و علوفه آنان تامین شد.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: 998 میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت و 3 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی خسارت دیدگان، امهال شد.

خاوازی گفت: 1160 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار گرفت و 136 میلیارد تومان غرامت نیز از صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان پرداخت شد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: 730 هزار هکتار از اراضی با اعتباری حدود 840 میلیارد تومان تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت که تا پایان آبان ماه کل این عملیات به پایان خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات زیرساختی و زیربنایی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۹۵۰ کیلومتر قنوات مورد ایمن سازی و مرمت قرار گرفت، همچنین ۱۳۸ ایستگاه پمپاژ، بیش از ۵ هزار و 7۰۰ کیلومتر از راه‌های بین مزارع کشاورزی و 7600 کیلومتر ایل‌راهای عشایری، مرمت و بازسازی شد؛ ضمن اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد سیل نیز، زهکشی شد و در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات در اختیار بخش کشاورزی که از سیل آسیب دیده بودند، قرار گرفت.

سپس با فرمان رئیس جمهور، بهره برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین 98 آغاز شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید