Iranian Agriculture News Agency

عباسی:

80 درصد پنبه کشور مکانیزه کشت می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از کشت مکانیزه بالغ بر 80 درصد مزارع پنبه کشور خبر داد.

80 درصد پنبه کشور مکانیزه کشت می‌شود

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا وضعیت خاک‌ورزی و کاشت پنبه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در حوزه عملیات برداشت پنبه طی سال‌های اخیر اقدامات لازم برای برداشت پنبه به دو روش برداشت با کمباین غوزه چین و برداشت با کمباین وش چین در دستور کار قرارگرفته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حوزه عملیات خاک‌ورزی و کاشت پنبه اعم از کاشت مرسوم و کاشت روش حفاظتی اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

عباسی با تأکید بر اینکه برداشت مکانیزه پنبه با کمباین‌های غوزه چین در سطح برخی از استان‌های کشور انجام‌شده است، یادآور شد: تعدادی کمباین‌ پنبه به‌صورت الگویی به کشور وارد شد و پس از دو سال از کمباین‌های مذکور مهندسی معکوس صورت پذیرفته است.

 وی ادامه داد: کمباین غوزه چین پنبه در کشور نیز به‌صورت بومی تولیدشده و به‌طور محدود در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، گفت: برداشت با کمباین وش چین به دلیل بالا بودن تکنولوژی و تحریم بودن کشورمان امکان تأمین برای کشور ما وجود نداشته، اما طی ماه‌های گذشته با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و مساعدت‌های به‌عمل‌آمده با بانک کشاورزی تعداد محدودی از این نوع کمباین علی‌رغم تمام تحریم‌ها به کشور واردشده است.

وی تصریح کرد: در فصل برداشت، این کمباین قابل استفاده در اراضی پنبه است و انشاالله پروژه‌های قبلی برداشت مکانیزه مرحله‌به‌مرحله مورد برنامه‌ریزی و ارتقا قرار خواهد گرفت.

عباسی در پایان یادآور شد: در بیش از ۸۰ درصد مزارع پنبه، کشت این محصول به صورت مکانیزه انجام می‌شود و در عملیات برداشت نیز پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۰ درصد از اراضی تا پایان سال ۱۴۰۰ به‌صورت مکانیزه انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید