Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات دیم مراغه پنج رقم نخود را برای کشت پاییزه معرفی کرد

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه از معرفی پنج رقم نخود مناسب برای کشت پاییزه در مناطق سرد و معتدل کشور خبر داد.

 تحقیقات دیم مراغه پنج رقم نخود را برای کشت پاییزه معرفی کرد

صابر گلکاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی افزود: این ارقام شامل آتا، آنا، سعید، نصرت و منصور بوده و برای کشت پاییزه و یا انتظاری نخود در مناطق سرد و معتدل مناسب است.

وی گفت: در کشت پاییزه به علت طولانی‌تر شدن دوره رشد، استفاده بیشتر و بهتر از نزولات آسمانی، زودرسی و عدم مواجه با تنش آخر فصل، تولید نخود تا ۲ برابر بیشتر می شود.

گلکاری اضافه کرد: در حال حاضر نخود در ۷۰۰هزار هکتار از زمین های دیم کشور کشت می‌شود که اعمال سیاست‌های حمایتی و استفاده از ارقام پاییزه، موجب افزایش تولید و درآمد کشاورزان می شود.

وی با بیان اینکه تازه ترین ارقام معرفی شده نخود دیم آتا و نصرت هستند گفت: میانگین برداشت نخود در کشت بهاره ۵۰۰ تا۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این رقم با کشت ارقام جدید و رعایت دستورالعمل‌ های فنی، تا یک تن محصول در هر هکتار قابل افزایش است.

گلکاری اضافه کرد: کشت پاییزه نخود علاوه بر تاثیرگذاری در افزایش محصول برداشتی، موجب رشد بیشتر بوته‌ها در مزرعه و فراهم شدن برداشت مکانیزه می شود و هزینه های برداشت کاهش می یابد.

تاکنون در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۱رقم نخود برای مناطق مختلف آب و هوایی معرفی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید