Iranian Agriculture News Agency

سرانه مصرف تخم مرغ در اصفهان پایین است

وضعیت نهاده‌های طیور تأثیر کمرنگی بر افزایش قیمت تخم مرغ دارد چرا که نیاز ماهانه واحدهای مرغ تخم گذار در استان اصفهان به طور کامل از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود.

سرانه مصرف تخم مرغ در اصفهان پایین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست با اعلام اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در اصفهان پایین است، تصریح کرد: در سال گذشته هر ایرانی در سال بالغ بر ۱۲ کیلوگرم تخم مرغ مصرف کرده است که اگر وزن هر تخم مرغ را ۶۰ گرم در نظر بگیریم به سرانه ۱۹۵ تخم مرغ در سال می‌رسیم که نسبت به مقیاس جهانی مصرف تخم مرغ پایین است.

وی افزود: برای نمونه سرانه مصرف تخم مرغ در مکزیک ۳۵۰ عدد و در ژاپن و چین ۲۵۰ عدد است؛ این در حالی است که میزان مصرف تخم مرغ ایرانی‌ها مانند هلندی‌ها به ۱۹۵ عدد در سال ختم می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به سهم ۱۳ درصدی استان اصفهان در تولید تخم مرغ کشور گفت: از آنجایی که میزان تولید تخم مرغ در هر استان نسبت مستقیم با مصرف آن دارد سهم سرانه مصرف اصفهانی‌ها ۱۳ درصد میزان مصرف تخم مرغ در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به تولید سالیانه ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ در استان اصفهان بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون مرغ تخم گذار و پولت در سالن‌های مرغداری‌های تخم گذار استان اصفهان وجود دارد.

وی گرانی مهار نشدنی قیمت تخم مرغ را به تکانه‌های ارزی در کشور وابسته دانست و اظهار داشت: وضعیت نهاده‌های طیور تأثیر کمرنگی بر افزایش قیمت تخم مرغ دارد چرا که نیاز ماهانه واحدهای مرغ تخم گذار در استان اصفهان به طور کامل از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خرید اتوماتیک و سیستماتیک نهاده‌های طیور از طریق سامانه بازارگاه گفت: نهاده‌های طیور اعم از ذرت و کنجاله سویا تأمین شده است این در حالی است که قبل از این اقدام ۴۰ درصد نهاده‌های طیور تأمین می‌شد و تخم مرغ برای تولید کننده گران‌تر از عرضه تمام می‌شد.

وی اضافه کرد: در استان اصفهان قیمت مصوب ۱۲ هزار تومان با ده درصد حاشیه سودی به مصرف کننده عرضه می‌شود که بر این اساس از قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان از تولید کننده و ۱۶ هزار تومان برای مصرف کننده نباید عبور کند.

اصفهان سهمی هم در صادرات تخم مرغ دارد

ایراندوست به صادرات ۵ هزار تن تخم مرغ هم گریزی زد و گفت: با تعیین عوارض ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم صادرات تخم مرغ، استان اصفهان هم به نیاز داخلی پاسخ می‌دهد و هم سهمی را به صادرات اختصاص می‌دهد.

وی افزود: طرح رتبه بندی و شناسنامه دار کردن تخم مرغ در استان اصفهان در راستای ارتقا کیفی تخم مرغ دنبال می‌شود اگرچه هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید