Iranian Agriculture News Agency

یک‌پنجم عشایر خراسان شمالی پنل خورشیدی دارند

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تاکنون یک‌پنجم خانوارهای عشایری این استان که شامل حدود هزار خانوار می‌شود از پنل خورشیدی برای تولید برق برخوردار شده‌اند.

یک‌پنجم عشایر خراسان شمالی پنل خورشیدی دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی خانی گفت: امسال ۳۵۱ پنل خورشیدی ۴۰ ولت در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار گرفت.

وی افزود: این پنل های خورشیدی با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ارتقای شاخص های توسعه  خریداری شد، در خرید پنل های خورشیدی خانوار ها نیز ۵۰ درصد مشارکت کردند.

وی اظهار کرد: برنامه ریزی شده است تا پایان برنامه ششم توسعه سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر کوچرو این استان از پنل خورشیدی برخوردار شوند.

خانی گفت: ۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی ۴۰ ولت نیز با همکاری و مشارکت وزارت نیرو امسال در اختیار خانوار های کوچ روی عشایری قرار می گیرد.

وی افزود: پنل های خورشیدی توسط وزارت نیرو، دولت و امور عشایری تامین اعتبار و در اختیار خانوارهای عشایری قرار می گیرد، حدود ۹ میلیارد ریال اعتبار برای این دستگاه ها هزینه خواهد شد.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی کاربرد اصلی پنل‌های خورشیدی را تامین برق عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از انرژی خورشیدی بسیاری از مشکلات عشایر را حل خواهد کرد.

خانی گفت: عشایر می توانند علاوه بر روشنایی از انرژی تولیدی این پنل های خورشیدی برای استفاده های وسایل ارتباطی مانند کامپیوتر و وسایل خانگی استفاده کنند.

وی افزود: این پنل ها قابلیت جابه جایی از سامانی به سامان دیگر را  دارند که انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کرده و نیازی به سوخت فسیلی هم ندارند.

وی گفت: عشایر با فعالیت در بخش های مختلف و توانمندسازی هم به اقتصاد و معیشت خود و هم به رفع مشکلات اقتصادی و استقلال کشور کمک بسیار مهمی می کنند.

وی اظهار کرد: پنل های خورشیدی در اختیار خانوار هایی قرار می گیرد که در مناطق ییلاقی هستند و جا به جایی زیادی دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید