Iranian Agriculture News Agency

تولید و توزیع ۱۷ هزار تن بذر گندم در استان آذربایجان شرقی

بیش از 450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت پائیزه گندم می رود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پیش بینی می کنیم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از 450 هزار و 273 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم پائیزه می رود .

 بیش از 450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان  به زیر کشت پائیزه گندم می رود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه ستاد عالی زراعت با حضور خاوازی وزیر جهادکشاورزی و روسای سازمانهای جهادکشاورزی استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه از این میزان اراضی کشاورزی که برای کشت محصولات پائیزه پیش‌بینی و ابلاغ شده است افزون بر 383 هزار  هکتار آن به زیر کشت گندم دیم می رود گفت: بر اساس برنامه ابلاغی؛ از این میزان اراضی حدود 67 هزار و273 هکتار به زیرکشت گندم آبی می رود.

وی با بیان اینکه تاکنون 6 هزار هکتار گندم آبی و در حدود  9 درصد زیر کشت پاییزه رفته است افزود: 122 هزار  هکتار نیز از سهمیه ابلاغی گندم دیم و در حدود 34 درصد کشت شده است که پیش بینی می کنیم در سال زراعی جاری بیشتر از سهمیه ابلاغی معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی در بخش گندم دیم کشت داشته باشیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با توجه به بارش 21 میلی متری از ابتدای فصل زراعی در استان که عمدتاً در شهرستانهای شمالی استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفته افزود: عمده کشت پاییزه صورت گرفته نیز در شمال استان صورت پذیرفته است که به مرور قسمت های جنوبی استان را نیز دربر خواهد گرفت.

وی با اشاره مشکلات پرداخت تسهیلات کشت پاییزه و اینکه بانک های عامل معدل حساب کشاورزان را برای پرداخت تسهیلات کشت پاییزه لحاظ می کنند ادامه داد: در خوشبینانه ترین شرایط به حدود 10 درصد از کشاورزان امکان پرداخت تسهیلات کشت پاییزه وجود دارد که امیدوارم این مسئله به خود استانها سپرده شود تا در این خصوص مشکلی نداشته باشیم.

فتحی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی، فرمول کودی جایگزین کود فسفات توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ارائه گردیده است ادامه داد: کشاورزان عزیز مختار به استفاده از هر دو نوع کود می باشند که خوشبختانه برای کل کارگزاریها در شهرستانها کود مورد نیاز کشاورزان تهیه و تامین شده است.

وی با بیان اینکه در سالزراعی جاری 17 هزار تن بذر از طبقات مختلف گندم دیم شامل ارقام باران، هما ، هشترود  و آذر 2 ، گندم آبی شامل ارقام پیشگام و میهن و بذر جو شامل ارقام جلگه، انصار  و آبیدر تهیه و در سطح استان توزیع شده است افزود: سال زراعی گذشته تنها 10 هزار تن بذر تهیه و توزیع شده بود که امسال بیشتر از سالهای گذشته تهیه و در اختیار گندمکاران عزیز استان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه امسال به علت افزایش قیمتی که در قیمت خرید تضمینی رخ داد باعث شد تا برخی از کشاورزان گندم بذری خود را که هرساله به‌عنوان خودمصرفی نگه می‌داشتند را نیز به کارخانجات بفروشند که محموله ای اخیراً توقیف و ضبط شده است افزود: این اتفاق موجب شده بذر خودمصرفی در اختیار کشاورزان کاهش یابد لذا از کشاورزان عزیز انتظار داریم با سایر کشاورزان تبادل بذر داشته باشند و بذور خود مصرفی خود را قبل از کشت بوجاری و ضد عفونی کنند.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ابلاغی در سال زراعی جاری بیش از ۹ هزار هکتار  از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت کلزا می رود ادامه داد: تاکنون بیش از5100 هکتار از اراضی استان برای کشت کلزا مکان یابی شده است که از این میزان 2055هکتار آن کشت و آبیاری اولیه انجام آن پذیرفته و در مناطق گرمسیری استان نیز تلاش می شود به سهمیه ابلاغی نائل شویم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خاتمه قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری ۴ هزار تومان و گندم با مشخصات ۴ درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید را ۴۲۰۰ تومان اعلام نموده و افزود: قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل معادل ۶۰ درصد رشد داشته است و قیمت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید