Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان

پیش‌بینی برداشت ۳۶۰ هزار تن سیب‌ زمینی در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۳۶۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید شود.

پیش‌بینی برداشت ۳۶۰ هزار تن سیب‌ زمینی در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، استان کردستان یکی از قطب های اصلی تولید سیب زمینی در کشور است و دشت های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این دو شهرستان حاصلخیز، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در استان به شمار می روند.

براساس آمارها سالانه حدود 300 تا 350 هزار تن سیب زمینی در این استان تولید می شود.

استان کردستان از  نظر تولید سیب‌زمینی در واحد سطح رتبه نخست کشور و از نظر سطح زیر کشت رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

9 هزار و 350 هکتار از اراضی زراعی استان امسال زیر کشت سیب زمینی رفته است و براساس پیش‌بینی های صورت گرفته بیش از 365 هزار تن سیب زمینی از این سطح زیرکشت برداشت خواهد شد هر ساله از اواسط مهر ماه کار برداشت سیب زمینی در کردستان آغاز می شود.

آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیر موجب شده محصول تولید شده در استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد به همین دلی در بازارهای داخلی و خارجی خواهان زیادی دارد.

تولید سیب زمینی از محصولاتی است که در فرآیند تولید آب زیادی برای آن صرف می شود در همین راستا در سال های اخیر با استفاده از ارقام جدید، تغذیه گیاهی و مدیریت مناسب علف هرز و بیماری ها و روش های نوین آبیاری بهره برداران توانسته اند مدیریت مناسبی در مصرف آب داشته باشند.

۹ هزار هکتار از اراضی کردستان زیرکشت سیب زمینی است

صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان، از آغاز برداشت سیب‌زمینی از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبرداد و اظهار کرد: پیش‌بینی شده امسال بیش از ۳۶۰ هزار تن محصول از سطح ۹ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید سیب‌زمینی استان مربوط به دو شهرستان قروه و دهگلان است و این دو شهرستان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: استان کردستان از  نظر تولید سیب‌زمینی در واحد سطح رتبه نخست و از نظر سطح زیر کشت رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

استان کردستان از  نظر تولید سیب‌زمینی در واحد سطح رتبه نخست را دارد

 احمدی با اشاره به کیفیت بالای این محصول گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی، خاک مناسب و مدیریت تغذیه سیب‌زمینی تولید شده در کردستان از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: با آزمایشات و نمونه‌برداری‌هایی که توسط مجموعه جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته میزان نیترات سیب‌زمینی تولیدی استان در حد استاندارد و حتی پایین تر از حد مجاز است که این نشان دهنده کیفیت بالای این محصول در استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از ۵۰ درصد سیب‌زمینی تولید شده استان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود و صادرات این محصول به خارج از کشور هم می‌تواند راهکاری برای جبران ضرر سیب‌زمینی کاران باشد.

احمدی تصریح کرد: انتظار می‌رود با روند برداشت و ذخیره‌سازی محصول در مخازن سردخانه سطح شهرستان با افزایش قیمت متعارفی در سطح منطقه روبرو بشویم.

تولید 160 هزار تن سیب زمینی در قروه

مدیر جهاد کشاورزی قروه، اظهار کرد: بالغ بر ۴ هزار هکتار اراضی آبی قروه زیرکشت سیب‌زمینی قرار دارد و انتظار می‌رود 160 هزار تن محصول تولید شود.

خسرو کریمی‌پناه به ارقام سیب‌زمینی تولید شده در این شهرستان گریزی زد و عنوان کرد: ۱۵ رقم از ارقام سیب‌زمینی متناسب با شرایط منطقه در قروه کشت می‌شود.

به گفته وی، برنامه‌ریزی برای معرفی و گزینش ارقام جدید از ارقام با ظرفیت عملکرد از کشورهای اروپایی انجام و در ۲۵ هکتار از اراضی شهرستان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ نفر سیب‌زمینی کار در قروه فعالیت می‌کند، افزود: تولید این محصول سهم بسزایی در اشتغال شهرستان داشته و در چند سال اخیر نیروی انسانی مورد نیاز زراعت سیب زمینی از استان های مجاور تامین می‌شود.

تولید 6 رقم سیب زمینی در دهگلان

سید حامد احمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان هم اظهار کرد: سیب زمینی یکی از محصولات استراتژیک در سبد خانوار ایرانی است که به شیوه های مختلف قابل مصرف است.

وی با بیان اینکه دهگلان  یکی از قطبهای تولید سیب زمینی در استان است، گفت: 3 هزار 800 هکتار  از اراضی شهرستان دهگلان زیر کشت محصول سیب زمینی قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان افزود: در سالهای گذشته حدود 6 الی 7 هزار هکتار از اراضی دهگلان زیر کشت سیب زمینی می رفت، الان با وجود کاهش سطح زیرکشت با وارد شدن ارقام پر محصول به چرخه تولید میزان تولیدکاهش زیادی ندارد.

به گفته احمدی، بیش از 30 درصد اراضی شهرستان دهگلان در سال زراعی جاری زیرکشت سیب زمینی قرار گرفته است و نهاده و کود شیمایی به اندازه کافی در اختیار کشاورزان سیب زمینی کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از زیرساختهای اصلی در توسعه کشت این محصول ایجاد انبار و سرد خانه های فنی و مناسب است که در همین راستا علاوه بر انبارهای کوچک که در اختیار کشاورز قرار دارد ظرفیت ذخیره سازی 30 الی 35 هزار تن سیب زمینی در این شهرستان وجود دارد.

ظرفیت ذخیره سازی 30 الی 35 هزار تن سیب زمینی در شهرستان دهگلان وجود دارد

به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان، حدود 6 رقم سیب زمینی شامل جلی، اسپریت، بامبا، آگریا، ساتینا ومارفونا در سطح شهرستان کشت می شود و در هر هکتار 35 الی 40 تن محصول برداشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید