Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد

تولید انگور در سروآباد ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد از افزایش ۳۰ درصدی تولید و برداشت انگور سیاه (ره سه) در باغات این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

تولید انگور در سروآباد ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، اسماعیل منوچهری، با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار تن انگوربرداشت شد، اظهار کرد: باتوجه به بارور شدن برخی از باغات غیربارور شهرستان، امسال تولید انگور ۳۰ درصد بیشتر از پارسال است.

وی افزود: در سروآباد ۲ هزار و ۲۴۰ هکتار باغ انگور داریم که متوسط برداشت در هر هکتار بطور متوسط هشت تن است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۲ هزار تن انگور تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شود.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد اضافه کرد: کار برداشت و فروش انگور سیاه در این شهرستان برای سه هزار و ۵۰۰ خانوار ایجاد اشتغال کرده و به مدت ۲ ماه شاهد فعالیت باغداران هستیم و همین امر موجب درآمدزایی خوبی برای منطقه شده است.

وی با بیان اینکه برداشت و فروش انگور یک مجموعه بزرگ را درگیر کرده است، یادآور شد: فروش انگور سیاه دیم این شهرستان بازار گرمی ایجاد کرده است.

منوچهری تاکید کرد: بیشترین باغات انگور سیاه دیم در روستاهای پایگلان، ژنین، بیساران، آریان و چشمیدر بخش مرکزی واقع شده و انگور تولید شده در این منطقه بیشتر از رقم تره رشه است.

وی گفت: انگور تولید شده در باغات شهرستان بدلیل کیفیت بسیار خوب بیشتر به استان های تهران، اصفهان، شیراز و اهواز صادر می‌شود و همین امر باعث معرفی این منطقه در کشور شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد:‌ سروآباد به دلیل وضعیت آب و هوایی مناسب شرایط بسیار خوبی برای تولید انواع محصولات باغی دارد و در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی در سنوات گذشته اقدام به طرح توسعه باغات کرده است.

وی افزود: در سنوات گذشته باغات انگور در روستاهای سروآباد توسعه داده ش که در آینده با به ثمر رسیدن باغات غیربارو شاهد تولید بیشتر انگور در این شهرستان خواهیم بود.

برداشت و فروش انگور بیش از ۵۰ میلیارد ریال درآمد برای باغداران دارد

یکی از باغداران روستای پایگلان، اظهار داشت: در روستا یک هکتار باغ داریم که در این باغ اقدام به کشت انگور سیاه کرده‌ایم.

مجید شریفی افزود: از این هکتار باغ هر ساله ۳۰ تن انگور برداشت می‌کنیم و به خریداران انگور در روستا و یا کسانی که از سایر شهرها می‌آیند، می‌فروشیم و درآمد خوبی کسب می‌کنیم.

وی یادآور شد: فروش انگور برای خودم و خانواده ام ایجاد درآمدزایی کرده و همین امر موجب شده که برای کارگری به شهرهای دیگر نروم و در روستا ماندگار شوم و مایحتاج خودم و خانواده ام را تامین می‌کنم.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به تولید محصولات باغی نظیر انگور در روستاهای منطقه ژاورود نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه بسیار ضروری است و باعث می شود که ما باغداران محصول خود را به صورت خام فروشی و با قیمت های بسیار پایین به دلالان و واسطه ها نفروشیم.

این باغدار گفت: امسال قیمت فروش انگور نسبت به سنوات قبل بسیار بهتر شده و قیمت هر کیلوگرم از ۶۵ هزار تا ۸۵ هزار ریال است که این موجب دلگرمی باغداران برای تولید بیشتر این محصول در سال های آینده است.

یکی دیگر از باغداران منطقه نیز بر لزوم توجه بیشتر جهاد کشاورزی به باغداران این منطقه تاکید کرد و افزود: شغل بیشتر اهالی روستاهای این منطقه باغداری و کشاورزی است و می توان گفت که مهمترین منبع درآمد ما روستاییان از فروش محصولات باغی و زراعی است.

این خانم روستایی افزود: در کنار خانه‌داری و بچه‌داری در زمان برداشت انگور به همسرم در برداشت انگور کمک کرده و از راه فروش محصول زندگی خود را می‌گذارنیم.

وی تاکید کرد: از مسوولان و مدیران جهاد کشاورزی تقاضامندیم شرایط و امکانات لازم از قبیل تسهیلات ارزان قیمت را به روستاییان این منطقه فراهم کنند تا بتوانیم باغات خود را توسعه و ضمن ماندگاری در روستا تولید را نیز افزایش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید