Iranian Agriculture News Agency

باغداران ابرکوه ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل انجیر روانه بازار کردند

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت انجیر در این شهرستان گفت: امسال باغداران با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب ۱۷۰ تن این محصول برداشت کردند که این میزان تولید ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۸، افزایش دارد.

باغداران ابرکوه ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل انجیر روانه بازار کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع سطح زیرکشت درختان انجیر را ۳۵ هکتار، متوسط تولید را حدود پنج تن در واحد سطح و ارقام آن را «مِله» ،‌ زرد ،‌ سیاه و «آبان ماهی » ذکر کرد و افزود: بهترین نوع این محصول زرد است که از طعم و کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

برداشت این محصول از اواخر مردادماه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و نوع محصول آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

این مسئول بابیان اینکه حدود ۴۰۰ خانوار در تولید این محصول فعالیت دارند ، خاطرنشان کرد: درختان انجیر عمدتا در حاشیه باغ های انار و دیگر محصولات کشاورزی کاشته شده است.

زارع اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد محصول تولیدی پس از برداشت به صورت تازه خوری در سایر استان ها مصرف  و بخشی از آن به بازارهای محلی ابرکوه عرضه می شود .

وی مهمترین نیاز این بخش را ایجاد صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده ذکر کرد.

تولید ۷۰ هزار تن محصولات باغی 

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰ هزار تن انواع محصول باغی ارگانیک در این شهرستان از حدود ۱۰ هزار هکتار برداشت می شود، گفت: افزون بر ۸۰ درصد محصولات علاوه بر عرضه به بازار برخی استان ها، به دلیل کیفیت بالا به خارج از کشور عمدتا به حوزه خلیج فارس صادر می شود.

زارع عمده محصول شهرستان را انار ، انگور ، زردآلو ، هلو ، انجیر ، پسته ، بادمجان و گوجه فرنگی ذکر کرد که متوسط تولید برخی از این محصولات تا چند برابر در واحد سطح است .

وی با بیان اینکه کشاورزان با رنج و مشقات زیادی با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، تلاش دارند ، یادآور شد : تدوام تجهیز باغ ها به سیستم آبیاری نوین در دستور کار کشاورزان قرار دارد.

زارع تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کم آبی  حدود ۹۰ درصد باغ‌های این شهرستان به سامانه آبیاری نوین (قطره‌ای) تجهیز شده است.

تجهیز پنج هزار هکتار اراضی و باغ ها به آبیاری نوین 

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به حمایت دولت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی  و تاسیس سردخانه برای نگهداری میوه ،یادآور شد: با ایجاد و.احدهای فراوری فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران در ایجاد اشتغال و تولید فراهم می شود که افزایش درآمد کشاورزان را نیز به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش بهره وری از آب و افزایش راندمان تولید حدود پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های شهرستان به طرح های آبیاری نوین تجهیز شده است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید