Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات ادعای تولیدکنندگان را رد کرد

واردات سموم آماده مصرف دارای مشابه داخلی، صحت ندارد

مدیر کل دفتر آفت کش‌های سازمان حفظ نباتات ادعای مطرح شده توسط تولیدکنندگان سموم کشاورزی مبنی بر واردات سموم آماده مصرف مشابه تولید داخل در سال رونق تولید و با ارز دولتی را رد کرد.

واردات سموم آماده مصرف دارای مشابه داخلی، صحت ندارد

سعیده نوربخش، مدیر کل دفتر آفت کش‌های سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با ادعای تولیدکنندگان مبنی بر واردات سموم آماده مصرف مشابه تولید داخل اظهار کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد ارز تخصیصی سال گذشته به واردات تکنیکال (ماده موثره) جهت تولید داخل اختصاص یافته است، بنابراین گفته و ادعای تولید کنندگان صحیح نیست.

وی افزود: واردات ۱۷ قلم آفت‌کش آماده مصرف در سال گذشته و به تبع آن در سال جاری ممنوع بوده است، همچنین در جهت حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری و تحقق جهش تولید واقعی سموم در کشور و حمایت از سنتز کنندگان مواد اولیه سموم که عمدتاً از منابع خارجی برای شرکت‌های فرمولاتور داخلی تأمین شده و می‌شود، واردات تکنیکال اکسی کلرور مس و کلریدازون نیز به طور کامل ممنوع اعلام شده است.

نوربخش با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ادامه داد: برای فراهم شدن شرایط سنتز مواد اولیه سموم در داخل کشور و بهره‌مندی بیشتر از توان نهادها و واحدهای ذیربط دولتی، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منعقد و ضمن بررسی‌های کارشناسی چندین فراخوان برای سنتز این مواد به‌منظور جلب مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شده است. 

مدیر کل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات تأکید کرد: با وجود دارا بودن زمینه تولید داخل، تکنولوژی مطلوب و منطبق با استانداردهای مربوطه به منظور تولید سم با کارآیی مناسب وجود نداشته و بنابراین این‌گونه سموم تولیدی نه تنها کنترل آفت را در پی نخواهد داشت بلکه زمینه بروز خسارت به محصولات کشاورزی و هدر رفت سرمایه‌های ملی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به این که این سازمان از تولید و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روزآمد فرمولاسیون سموم استقبال می‌کند، اذعان کرد: در راستای کنترل کیفی مطلوب تمامی محموله‌ها علاوه بر داشتن گواهی آنالیز صادره از شرکت‌های بازرسی معتبر بین‌المللی، تمامی محموله‌های وارداتی مورد نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های کنترل کیفی مجدد قرار گرفته و در صورت هرگونه عدول از حدود مجاز مربوطه بر اساس استانداردهای بین‌المللی ‌fao برخورد لازم صورت گرفته است.

نوربخش ادامه داد: این درحالی است که احراز کیفیت مطلوب و منطبق با ضوابط برای کارخانجات فرمولاتور بر اساس ضوابط قانونی مربوطه توسط شرکت‌های مزبور صورت گرفته و خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: با توجه به اینکه ماده موثره تنها یکی از مواد تشکیل‌دهنده سم فرموله شده است و علاوه بر آن مواد افزودنی و همراه مختلف و متعدد دیگری نیز در سم فرموله مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخشی از آنها نیز از منابع خارجی تامین شده، ارز مورد نیاز از طریق ارگان‌های دولتی ذیربط تخصیص و تامین می‌شود.

وی افزود: ارز مصروفه برای یک لیتر سم فرمول شده داخلی با رعایت ضریب تبدیل ماده اولیه به سم آماده، اختلاف چندانی با ارز مورد استفاده در تدارک سموم آماده مصرف نخواهد داشت، حتی در برخی موارد ارز مورد استفاده در سموم آماده مصرف، کمتر از تکنیکال‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید