Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

کردستان صدرنشین تولید انگور دیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این باره می‌گوید: کردستان 16 هزار و 336 هکتار باغ انگور دارد که 126 هزار و 956 تن انگور از این سطح زیرکشت برداشت می‌شود.

کردستان صدرنشین تولید انگور دیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فرید سپری خاطرنشان کرد: بیش از 11 هزار و 486 هکتار از این میزان سطح زیر کشت دیم است که 68 هزار و 996 تن انگور از آن برداشت می‌شود.

سطح زیرکشت انگور آبی در کردستان 4 هزار هکتار است

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت انگور آبی در استان کردستان 4 هزار و 850 هکتار است و پیش‌بینی محصول تولید شده آن 57 هزار و 962 است.

وی با بیان اینکه شهرستان مریوان با ۴۲ درصد، سروآباد با ۲۲ درصد و بانه با ۱۳ درصد بیشترین سهم را از تولید انگور دیم در استان به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: بیشترین اراضی که در استان به کشت انگور آبی اختصاص یافته مربوط به دو شهرستان سنندج و بیجار است.

به گفته وی، ۳۳ درصد تولید انگور آبی استان در سنندج و  ۲۶ درصد در بیجار تولید می‌شود.

وی به فعالیت ۱۳‌هزار باغدار در زمینه کشت و تولید انگور در استان اشاره کرد و گفت: میانگین تولید باغات دیم در هر هکتار 7.5 تن و پیش‌بینی تولید آن نیز ۸۶ هزار و ۲۵۰ تن و میانگین تولید باغات آبی نیز در هر هکتار ۱۲ و نیم تن و پیش‌بینی تولید آن نیز ۶۱ هزار و ۲۵۰ تن است.

 ۱۳‌هزار باغدار در زمینه کشت و تولید انگور در استان کردستان فعالیت می‌کنند.

بازار مهم‌ترین عامل در پایدار تولید است موضوعی که بسیاری از کشاورزانی که محصولات مختلف کشاورزی تولید می‌کنند همواره از نبود بازار مناسب گله‌مند هستند، موضوعی که انگیزه تولید را از آنها می‌گیرد.

وی افزود: تا این مقطع زمان تن انگور از انگورکاران استان خریداری شده است.

 بازاررسانی محصول مشکل اصلی انگورکاران است موضوعی که خوشبختانه در یکی دو سال اخیر از نگاه سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی مخفی نمانده و خرید توافقی انگور سیاه در دستور کار این سازمان قرارگرفته است.

مدیر تعاون روستایی استان کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: خرید توافقی انگور برای حمایت از بهره‌برداران انجام می‌شود و جامعه هدف سازمان تعاون روستایی کردستان، اعضای شرکت‌های تعاونی و تمامی تولیدکنندگان انگور سیاه این استان هستند.

پیمان اسکندری افزود: تعاون روستایی در قالب خرید تضمینی و یا مباشر خرید تضمینی و حمایتی و با پشتیبانی دولت اقدام به خرید محصولات کشاورزان می‌کند،این اقدام موجب شده که دیگر کشاورزان دغدغه فروش محصولات خود را ندارند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف از خرید تضمینی، توافقی و حمایتی کاهش واسطه‌ها در خریدوفروش محصولات کشاورزی در بازار است، عنوان کرد: این کار در نهایت به سود کشاورز و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

خرید 2 هزار تن انگور سیاه

به گفته وی، سال گذشته ۲ هزار تن انگور سیاه از کشاورزان در سطح استان خریداری‌ شد و با توجه به اینکه واحد فرآوری این محصول در استان وجود نداشت انگور خریداری شده  تحویل کارخانه‌های استان سمنان شد.

اسکندری ادامه داد: امسال نیز تا این لحظه 70 تن انگور سیاه از انگورکاران استان خریداری‌شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت به حدود 2 هزار و 500 تا 3 هزار تن برسد.

وی اذعان کرد: البته در خریداری توافقی انگور قیمتی برای آن مشخص نمی‌شود و تنها به دلیل کوتاه کردن دست دلالان و متضرر نشدن کشاورزان، به‌صورت تدریجی قیمت خرید افزایش می‌یابد تا اینکه محصول به قیمت واقعی خود در بازار عرضه و به دست مصرف کننده برسد.

اسکندری تصریح کرد: اگرچه خرید تضمینی انگور تا حدود زیادی دست دلالان و سودجویان را کوتاه می‌کند اما یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای افزایش سود برای کشاورز ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی است، ظرفیتی که البته استان کردستان با وجود این میزان سطح کشت و توانایی در تولید محصولات کشاورزی تا حدود زیادی از نعمت آن بی‌بهره مانده است.

بهره‌برداری فاز نخست کارخانه فرآوری مریوان اوایل سال 99

فرزاد حاجی‌میرزایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان سال گذشته در مصاحبه با فارس عنوان کرد: برای حذف دست دلالان از خرید انگور کردستان اقدام به ساخت واحد صنایع تبدیلی در شهرستان مریوان کردیم که با بهره‌برداری از فاز اول این واحد در اوایل سال آینده سالانه بخش عمده‌ای از انگور باغات دیم استان جذب آن می‌شود.

وی افزود: کل تولید انگور کردستان برای صنایع تبدیلی مصرف نمی‌شود بلکه محصولات درجه یک انگور وارد بازار و بصورت تازه‌خوری مصرف می‌شود ولی بخش عمده‌ای از این تولید که  انگور درجه دو و درجه سه است جذب کارخانه فرآوری مریوان می‌شود و با این‌کار بخشی از گله‌مندی‌های باغداران ما در بحث دلالان حذف می‌شود.

به گفته حاجی‌میرزایی، با رایزنی‌هایی که با کارخانه مریوان انجام شده است قرار است این کارخانه انگور تولیدی استان را در قالب خرید مستقیم از خود باغدار خریداری کند و دیگر مسئله دلال حذف شود.

وعده‌ای که تحقق نیافت

محمد رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مریوان هم گفت: انگور تولیدی در شهرستان مریوان به دلیل مرغوبیتی که دارد خوشبختانه روی دست کشاورزان نمی‌ماند.

وی افزود: محصولات درجه یک انگور وارد بازار و بصورت تازه‌خوری مصرف می‌شود تا جایی که مرغوبیت آن باعث شده مشتریان زیادی از استان‌های کشوری از جمله شیراز برای خرید این محصول مراجعه می‌کنند.

وی گفت: بخشی از این تولید که انگور درجه 2 و درجه 3 است باید جذب کارخانه فرآوری مریوان شود، یک خط واحد تولیدی انگور مریوان در حال حاضر آماده به کار است اما تا این لحظه هیچ تولیدی در آن صورت نگرفته است.

یک خط واحد تولیدی انگور مریوان در حال حاضر آماده به کار است اما تا این لحظه هیچ تولیدی در آن صورت نگرفته است

به گفته رحیمی، با وجود اینکه 30 درصد واحد آماده به کار است خود صاحبان این واحد به دلیل ارزان بودن انگور در برخی استان‌های دیگر مانند سردشت در این نقطه واحدی را راه‌اندازی کرده و اقدام به خرید و فرآوری این محصول می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 تن در هکتار تولید انگور در این شهرستان انجام می‌شود: انگور تولید شده نیز تا این مقطع زمانی کیلویی زیر 6 هزار و 500 فروخته نشده است و باغدارن سود لازم را در این زمینه می‌برند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید