Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی خوداتکایی 68 درصدی کشور در تولید پنبه

پیش‌بینی خوداتکایی 68 درصدی کشور در تولید پنبه

ابراهیم هزار جریبی - مجری طرح  پنبه وزارت جهاد کشاورزی

7 اکتبر به نام روز جهانی پنبه نامگذاری شده است. در سال گذشته ( 2019 ) برای اولین بار در همایشی در مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو سوییس روز جهانی پنبه تصویب و در تقویم سازمان ملل قرار گرفت. در چنین روزی همزمان در ایران نیز اولین همایش ملی روز جهانی پنبه توسط دفتر پنبه -معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری گروه سرمایه گذاری دماوند- نساجی کاشمر مدرس و با حضور کشاورزان پنبه کار، صنعتگران پنبه و نساجی، محققین، دانشگاهیان و مدیران ارشد دولتی در کاشمر استان خراسان رضوی برگزار شد.

برای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ها به صورت برگزاری تور رسانه‌ای، نشست‌های خبری، مسابقه عکس، گفتگوهای رادیو تلویزیونی، تهیه و پخش کلیپ، تهیه پوستر و سایر موارد پیش بینی شد.

پنبه از اهمیت بالایی در صنعت نساجی برخوردار است، این محصول در سال جاری در سطح حدود 98800 هکتار کشت شده و این عدد رشد حدود 10درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. استان‌های عمده در سطح کشت شده پنبه به ترتیب خراسان رضوی، گلستان، فارس، اردبیل ،خراسان شمالی و خراسان جنوبی هستند.

برداشت پنبه در کشور به ویژه در استان گلستان آغاز شده  و  با توجه به وضعیت مناسب‌تر کشت پنبه در سال جاری و افزایش عملکرد در واحد سطح، پیش بینی می‌شود مقدار 270 هزارتن وش پنبه در کشور تولید شود. این عدد در مقایسه با سال گذشته رشد حدود  20درصدی و نسبت به آغاز برنامه ششم رشد حدود 68 درصدی را نشان می‌دهد.

پیش بینی می‌شود پس از تصفیه و فرآوری وش پنبه در کارخانجات پنبه پاک‌کنی مقدار 81هزارتن پنبه محلوج و 140 هزارتن پنبه دانه استحصال و تولید شود.

باتوجه به میانگین 120 هزارتنی مصرف پنبه محلوج در کشور، درصد خوداتکایی در سال جاری از 58درصد سال گذشته به حدود 68درصد خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید