Iranian Agriculture News Agency

روستاییان خراسان شمالی ۸۶۵ میلیارد ریال وام کارآفرینی گرفتند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی اعلام کرد: ۸۶۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات برای ایجاد شغل‌های خرد به افراد جویای کار در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری پرداخت شد.

روستاییان خراسان شمالی ۸۶۵ میلیارد ریال وام کارآفرینی گرفتند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، منوچهر نبی زاده گفت: مجموع اعتبار صندوق در بحث اشتغال پایدار روستایی که از سال ۹۷ آغاز شده ۶۸۶ میلیارد ریال بوده، اما تاکنون در چهار مرحله مجموعا ۸۶۵ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

نبی‌زاده با بیان اینکه این صندوق ۱۲۶ درصد بیش از سهم مشخص شده به متقاضیان وام داده است، افزود: این میزان اعتبار به هزار و ۳۸ طرح پرداخت شده و از این طریق برای هزار و ۷۶۸ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: ۴۷ درصد از تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی، ۳۵ درصد صنعت و ۱۸ درصد در بخش خدمات بوده است.

نبی‌زاده به طرح‌های این صندوق اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های این نهاد صندوق های خرد محلی زنان روستایی و عشایری است که طی آن تمام بانوانی که در روستا مشغول به تولید محصولی هستند، می توانند با استفاده از یک سفته به عنوان ضامن از این تسهیلات قرض الحسنه برخوردار شوند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: با توجه به سخت گیری برخی بانک‌ها در اعطای تسهیلات و پذیرش ضامن، بر اساس بررسی های صورت گرفته،  بانوان کمتر توانایی دریافت تسهیلات را داشتند که با اجرای این طرح آنان می توانند بدون دغدغه و بدون ضامن برای ایجاد اشتغال وام دریافت کنند.

وی با بیان اینکه زنان در پرداخت اقساط وفادار هستند، اظهار داشت: در این راستا اکثریت قریب به اتفاق وام گیرندگان این صندوق اقساط خود را به موقع پرداخت می کنند.

نبی‌زاده اظهار کرد: تاکنون ۲۰ صندوق خرد زنان در این استان ایجاد شده است.

وی بر فقرزدایی در استان تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال در زمینه طرح های خرد و کوچک و همچنین اشتغال بانوان در این امر بسیار موثر است، زنان در اجرای طرح ها توانمند و صادق هستند و انحراف نیز در طرح های زنان نسبت به مردان کمتر دیده می شود.

نبی‌زاده پتانسیل این استان را در طرح ها و کسب و کارهای خرد و کوچک دانست و افزود: معضل بیکاری در این استان با ایجاد کسب و کارهای کوچک و در روستاها و مناطق محروم برطرف خواهد شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی از طرح «یک روستا یک محصول» به عنوان دیگر پروژه‌ این صندوق یاد کرد که در هر شهرستان حداقل برای یک روستا اجرایی شده است.

وی روستاهای ملاحسن و اسپاخو در مانه و سملقان، سارمران و سرچشمه اسفراین، گلیان شیروان، فیروزه و قصر قجر بجنورد و دویدوخ راز و جرگلان را از جمله روستاهایی دانست که این طرح در آنها به اجرا درآمده است.

نبی‌زاده به اجرای طرح روستای بدون بیکار نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در یک روستای هر شهرستان استان اجرا شده که موفقیت های خوبی به دنبال داشته و در مجموع ۳۰ طرح در قالب این طرح اجرا شده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید