Iranian Agriculture News Agency

مهاجر خبر داد:

کشت قراردادی 200 هزار هکتار دانه های روغنی در سال زراعی جاری

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با دعوت از کشاورزان برای کشت این گیاهان در زمان مناسب باقی مانده، پیش بینی کرد: در صورت استقبال کشاورزان حدود 900 هزار تن دانه های روغنی در سال زراعی 1400-1399 در کشور تولید شود.

کشت قراردادی 200 هزار هکتار دانه های روغنی در سال زراعی جاری

به گزارش ایانا از نقل وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: با تحقق این پیش بینی، رشد 50 درصدی در تولید دانه های روغنی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد که در سال زراعی جاری 550 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت دانه های روغنی برود.

وی افزود: برای کشت کل سطح 550 هزار هکتار دانه های روغنی، نهاده های مورد نیاز مانند کود، بذر و سم تدارک دیده شده است.

مهاجر، سطح کشت کلزا را 350 هزار هکتار با تولید 600 هزار تن، سطح کشت سویا را 100 هزار هکتار با تولید حداقل 200 هزار تن و سطح کشت سایر دانه های روغنی را 100 هزار هکتار با تولید 100 هزار تن در سال زراعی 1400-1399 پیش بینی کرد.

وی درباره تامین بذر دانه های روغنی نیز اظهار داشت: تامین بذر کلزا در کشور صورت گرفته و تا دو سال آینده نیازی به بذر این گیاه نداریم، اما برای کشت سویا در سال زراعی جاری نیاز به حدود  8 هزار تن بذر داریم که باید یارانه آن تامین شود.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت تضمینی دانه های روغنی گفت: قیمت های تضمینی دانه های روغنی برای سال زراعی جاری، قیمت کف است و بنابراین کشاورزان می توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر در بازار آزاد بفروشند، اما اگر به هر دلیلی در سال 1400 قیمت دانه های روغنی پایین آمد، دولت با همان قیمت کف تعیین شده محصولات را خریداری می کند.

وی افزود: قیمت تضمینی 7800 تومان برای هر کیلو گرم کلزا به عنوان قیمت کف قابل قبول است، اما از نظر ما، قیمت 9800 تومان برای قیمت سقف، عدد خوبی است.

مهاجر درباره میزان کشت قراردادی دانه های روغنی اذعان داشت: تاکنون بیش از 10 کارخانه روغن کشی برای کشت قراردادی حدود 200 هزار هکتار کلزا، سویا و آفتابگردان در سال زراعی جاری با وزارت جهاد کشاورزی تفاهمنامه منعقد کرده اند تا بر اساس آن بتوانند با کشاورزان قرارداد مستقیم کشت داشته باشند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم اگر این شیوه کار به درستی انجام شود و کشاورزان از کشت قراردادی دانه های روغنی استقبال کنند، کارخانجات روغن کشی می توانند سطح بیشتری از کشت قراردی این محصولات را نصیب خود کنند.

مهاجر، کشت قراردادی دانه های روغنی را از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای مشارکت و به میدان آوردن کارخانه های روغن کشی در عرصه تولید عنوان کرد و گفت: در کشت قراردادی، کارخانجات روغن کشی متعهد می شوند ضمن تامین نهاده های کود، سم و بذر مورد نیاز، بیمه کشاورزان را نیز انجام دهند و در زمینه آموزش و ترویج در کنار آنها باشند.

وی ابراز داشت: کارخانجات روغن کشی بعد از برداشت محصولات، هزینه هایی را که برای کشت دانه های روغنی انجام داده اند با کشاورزان محاسبه می کنند.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ارتقای کیفیت روغن، عدم نیاز به پرداخت یارانه برای خرید دانه های روغنی و نهاده ها و همچنین آموزش و ترویج کشاورزان را از مزیت های توسعه کشت قراردادی برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید