Iranian Agriculture News Agency

کشت پائیزه با هدف دستیابی به افزایش ضریب خوداتکایی گندم در خوزستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مهمترین هدف کشت‌های پائیزه در استان را دستیابی به خوداتکایی گندم عنوان کرد.

کشت پائیزه با هدف دستیابی به افزایش ضریب خوداتکایی گندم در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی کشت های پاییزه که با حضور رئیس سازمان برگزار شد گفت: امسال کلزا و گندم دروم به صورت قراردی در استان کشت می شود که از شهرهای شمالی و شرقی استان که پیشینه خوبی در تولید گندم دروم دارند درخواست می شود کشاورزان را از خود مصرفی به کشت قراردادی سوق دهند.

وی حضور فیزیکی و نظارت فنی کارشناسان در مزرعه را بسیار مهم خواند و بر رعایت الگوی کشت مصوب از سوی وزارت متبوع تاکید کرد و افزود: در صورتیکه الگوی کشت رعایت شود تعادل در تولید برقرار و کشاورز نیز برای فروش دچار ضرر نخواهد شد.

در ادامه این جلسه سیداحمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به کشت تابستانه در سطح ۲۹ هزار هکتار از مزارع استان اشاره و اظهار کرد: بیش از ۱۸ هزار هکتار کنجد در استان کشت شد که این میزان کم نظیر است همچنین سطح کشت حبوبات نیز به ۲۵ هزار هکتار رسیده است.

عبدالرضا سید احمدی ادامه داد: برنامه آب کشت پاییزه تدوین شده و در حال حاضر محدودیت کشت در حوضه های دز، کارون و کرخه وجود ندارد ولی کشت در این حوضه باید با مدیریت صورت گیرد.

وی به طرح های مهم کشت پاییزه اشاره و تصریح کرد: مهمترین طرح، خود اتکایی گندم است و برای آن چند پروژه مهم در نظر گرفته شده که مهمترین آن توسعه مکانیزاسیون است.

وی به پروژه pvs با هدف تنوع ارقام، تامین بذور گندم و طرح گندم بنیان اشاره کرد و گفت: برنامه دیگر، کشت محصولات سبزی و صیفی بوده که متعادل کننده محصولات کشاورزی محسوب می شوند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برنامه دیگر را کشت محصولات علوفه ای عنوان و اضافه کرد: کشت ماش، شبدر و خلر در راس کشت های علوفه ای استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه قرار داد ۱۸ هزار هکتار چغندر قند در استان بسته شده و تا کنون ۶ هزار هکتار از مزارع زیر کشت این محصول رفته است افزود: سطح تعهد کلزای استان نیز ۸۵ هزار هکتار بوده و تاکنون به میزان ۳۰ هزار هکتار بذر کلزا توزیع شده است.

سید احمدی سهمیه بذر گندم استان را ۳۸ هزار و ۷۵۷ تن عنوان و اضافه کرد: سطح قراداد منعقد شده این محصول تاکنون ۲۲ هزار و ۸۳۰ هکتار بوده است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید