Iranian Agriculture News Agency

شرکت شهرک‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه توسعه شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان یک اولویت و ضرورت است، گفت: شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان فعال می‌شود .

شرکت شهرک‌های کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاءالله ابراهیمی روز سه‌شنبه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در جمع خبرنگاران افزود: در این شهرک‌های کشاورزی احداث شرکت در حوزه گلخانه، مجتمع دامپروری و آبزیان در دستورکار قرار دارد که جانمایی احداث چند شهرک در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان فرایند فعال کردن طرح‌های بخش  خصوصی در حوزه کشاورزی، شیلات و دامپروری یک تا ۲ سال زمان‌بَر است، گفت: با فعال شدن این شرکت‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و گاز می‌توان زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آسان کرد.

ابراهیمی اظهار داشت: با فعال شدن این شهرک‌ها سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف حوزه جهادکشاورزی به صورت متمرکز انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران در مناطق مختلف سرمایه گذاری نمی‌کنند  و می‌توان تمام زیرساخت‌ها را برای سرمایه گذاران فراهم کرد.

به گفته وی، هم‌اکنون شهرک تخصصی بادام در استان در دست احداث است و می‌توان با راه‌اندازی این شهرک مشکل عمده بادام‌کاران استان را رفع کرد و از خام فروشی محصول بادام استان جلوگیری کرد.

ابراهیمی اظهار داشت: هم‌اکنون ۶۶ هزار بهره‌بردار در استان در حوزه کشاورزی فعال است و تراکم بخش کشاورزی استان در بخش خشک استان که تراکم جمعیت وجود دارد، فعال است.

نیمی از اراضی آبی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۷ هزار و ۷۲۸ هکتار از اراضی استان از مجموع ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند که این میزان نیمی از اراضی آبی  استان را شامل می‌شود.

وی گفت: از ۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۰۹ هزار هکتار اراضی دیم است.

ابراهیمی، به توسعه سیستم آبیاری نوین و استفاده از بخش خصوصی برای تامین آب و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته سه طرح با همکاری بخش خصوصی اجرا شد و این استان در بخش استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای انجام طرح‌های آبیاری نوین رتبه نخست کشور را دارد.

وی به نگاه ویژه به حوزه حفظ خاک به عنوان بستر تولید اشاره کرد و گفت: مدیریت آب و خاک یک نیاز ضروری و اساسی برای حوزه کشاورزی است.

ابراهیمی اظهار کرد: سرجمع محصولات باغی و زراعی،  دام و طیور استان بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۷۲۴ تن است که بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان درآمد و گردش مالی این بخش در استان اسنت.

به گفته وی، تولیدات استان ۹۳۸ هزار تن محصولات دیم، ۱۸۹ هزار تن مصحولات باغی و ۳۲۱ هزار تن دام و طیور و ۲۲ هزار تن شیلات است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در استان بیش از سه هزار و ۴۵۵ تن محصولات گلخانه‌ای و سبزی و صیفی‌جات، بیش از ۶ هزار تن قارچ دکمه‌ای  و در حوزه دام و طیور نیز بیش از  ۲۷ هزار تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن مرغ ، چهار هزار و ۲۰۰ تن تخم مرغ، ۲۵۸ هزار تن شیر، یکهزار و ۲۴۴ تن عسل تولید می‌شود.

به گفته وی، در بحث آبزیان در  ۴۵۰ مزرعه پررورش ماهی در استان و همچنین پرورش ماهی در قفس در پشت سد کارون ۴  بیش از ۲۲ هزار تن ماهی سردآبی تولید می‌شود.

وی در خصوص تولید محصولات شاخص در استان گفت: ۱۷۸ هزار تن گندم ، ۲۵۰ هزار تن علوفه و ۱۸۵ هزار تن سیب زمینی ، ۲۰ هزار تن حبوبات، ۶۸ هزار  تن سیب درختی  و ۴۰ هزار تن هلو و ۵۰ هزارتن انگور در استان تولید می‌شود.

ابراهیمی افزود: در حوزه تولید بادام استان رتبه نخست، تولید ماهی سردآبی رتبه نخست و رتبه ششم تولید قارچ دکمه‌ای را در کشور دارد و در تولید هلو رتبه هفتم و در تولید سرانه‌ شیر و مواد لبنی رتبه دوم و رتبه سوم در حوزه سرانه تولید گوشت قرمز را در سطح کشور دارد.

وی به اجرای  قانون رفع تداخلات اراضی و تعیین تکلیف و کاهش اختلاف بین مردم را به عنوان یکی از برنامه‌ها و اولویتهای در دست اجرا اشاره کرد و گفت: یکپارچه سازی اراضی برای تداوم تولید و تامین امنیت غذایی و حفظ ذخایز ژنتیکی ازدیگر اولویت‌های در دست اجراست.

وی به پایداری تولیدات دامی از سیاست‌های اساسی کشاورزی اشاره کرد و گفت: اصلاح نژاد دام بومی به منظور افزایش تولید و بهره وری دام،  ترکیب ژنتیکی دام‌های پربازده و تجمیع واحدهای دامپروری و دامداری و و احداث و تکمیل مجتمع‌های دامداری نیمه تمام در دستورکار قرار دارد.

به گفته وی، در حوزه تولیدات نیز  توسعه کشت دانه‌های روغنی مانند کلزا  در اولویت قرار دارد و تاکنون ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید