Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

کاشت مکانیزه کلزا در قیروکارزین آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز کاشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: کاشت این محصول از امروز 15 مهر ماه در بخش افزر شروع و تا اوایل آذر ماه ادامه خواهد داشت.

کاشت مکانیزه کلزا در قیروکارزین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به اینکه تعهد کاشت 500 هکتار کلزا را داریم، تصریح کرد: تا کنون قرار داد کاشت بیش از 150 هکتار دانه روغنی کلزا منعقد و کاشت ده هکتار از آن نیز در حال انجام است.     

این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف بهینه بذور در کاشت مزارع کلزا بسیار حائز اهمیت و میزان آن بین چهار تا پنج کیلو گرم در هر هکتار توصیه می شود، ابراز کرد: بذر مورد استفاده در شهرستان قیروکارزین رقم هایولا 50 و تا کنون دو هزار کیلوگرم از آن خریداری و به مراکز توزیع حمل شده است.

به گفته وی آموزش های لازم حین عملیات کاشت، داشت و برداشت، تخصیص کودهای پایه، برداشت مکانیزه با کمباین های دارای هد مخصوص کلزا، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان از مشوق ها برای کشت کلزا خواهد بود.

همتی با بیان اینکه مزارع کلزا امکان بیمه شدن را دارند، افزود: خشکسالی، زلزله، سرما، یخبندان، سیل، باران های سیل آسا، تگرگ، حمله پرندگان و طوفان به عنوان عوامل خطر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی در زراعت کلزا است .

مدیر جهاد کشاورز شهرستان قیروکارزین، جلوگیری از خروج ارز کشور و کاهش وابستگی به خارج، پایداری تولید گندم و افزایش حداقل ۲۰ درصدی عملکرد گندم و کاهش بیماری های گندم در کشت بعدی را از مزایای کاشت کلزا دانست.

کشاورزان قیروکارزینی در سال زراعی گذشته قریب به 600 هکتار از اراضی خود را به کاشت کلزا اختصاص دادند که بالغ بر هزار تن دانه روغنی کلزا تحویل مراکز خرید تضمینی شد؛ قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید