Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان

۳۰۱ هزار هکتار اراضی کردستان زیر پوشش طرح ارتقای امنیت غذایی می‌رود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طرح ارتقای امنیت غذایی با هدف رشد ۲۵ درصدی تولید محصولات زراعی در سال جاری در ۳۰۱ هزار هکتار از مزارع این استان به اجرا در می‌آید.

۳۰۱ هزار هکتار اراضی کردستان زیر پوشش طرح ارتقای امنیت غذایی می‌رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حیدر مرادی، اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش ۲۵ درصدی محصولات غلات محور و حبوبات محور در افق پنج ساله از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تعریف شده که در سال زراعی جاری با حدود ۲۷ درصد افزایش سطح از ۲۲۷ هزار هکتار سال قبل به ۳۰۱ هزار هکتار می‌رسد.

اجرای طرح افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات محور یا ایران - ایکاردا از سال ۱۳۹۶ در چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و لرستان آغاز شد اما با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مرکز بین‌المللی پژوهش کشاورزی در مناطق خشک موسوم به ایکاردا بخاطر این تحریم‌ها تفام نامه اجرای این طرح را ترک و نام آن نیز به طرح ارتقای امنیت غذایی تغییر نام یافت

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در چهارمین سال اجرا این طرح در ۲۷۲ هزار هکتار از اراضی غلات و حبوبات استان اجرا شد که شامل ۲۲۷ هزار هکتار گندم، هشت هزار هکتار جو، ۲۲ هزار هکتار جبوبات و ۱۵ هکتار نیز سایر محصولات بود که طی چهار سال گذشته ۲۵ درصد افزایش محصول در آنها تحقق یافته است.

مرادی افزود: در سال جاری نیز مقرر شده ۳۰۱ هکتار از مزارع گندم، حدود ۱۰ هزار هکتار جو، حدود ۳۰ هزار هکتار حبوبات، ۲۰ هزار هکتار سایر محصولات زیر پوشش این طرح برود.

وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی اجرای این طرح علاوه بر تامین نیروی کارشناسی برای راهنمایی کشاورزان پیشرو، بذور گواهی شده، مادری و اصلاح شده را به نرخ روز در دستور کار قرار داده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: این طرح در ۲ بخش ایجاد پایگاه‌های نوآورانه و ایجاد مزارع نمایشی در بین اراضی بهره برداران استان پیگیری انجام می‌شود که که تاکنون ۲ پایگاه نوآورانه (پلت فرم) در شهرستان های کامیاران و سنندج ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: مزارع نمایشی نیز در سال زراعی جاری در سطح ۳۰۱ هزار هکتار از مزارع گندم با استفاده از ارقام جدید معرفی شده جهان در شرایط همسان جوی کردستان به بهره برداران معرفی و زیر کشت رفته است.

در اجرای طرح امنیت غذایی سال اول ۷۰۰ هکتار، سال دوم ۱۷ هزار و ۷۵۰ هکتار کشت شده و در سال سوم ۸۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، در سال چهارم ۲۵۷ هزار و ۷۰۰ هکتار و در سال پنجم نیز ۳۴۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم کردستان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی است که دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است و سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تُن انواع محصول است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن برساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید