Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

بهره‌برداری از آزمایشگاه دامپزشکی خراسان شمالی معطل ۵۵۰ میلیون تومان

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی ساختمان آزمایشگاه دامپزشکی استان به 97 درصد رسیده است، گفت: بهره برداری از آن هنوز به تامین 550 میلیون تومان اعتبار بابت خرید تجهیزات نیاز دارد.

بهره‌برداری از آزمایشگاه دامپزشکی خراسان شمالی معطل ۵۵۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد مهدی احمدی با گرامیداشت 14 مهر، روز دامپزشکی درباره بهره‌برداری از ساختمان آزمایشگاه دامپزشکی استان اظهار کرد: روند ساخت این ساختمان به 97 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این ساختمان به تامین تجهیزات بستگی دارد، اعلام کرد: برای خرید تجهیزات مورد نیاز این ساختمان از جمله سیستم اگزاس فن به 550 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از سازمان برنامه و بودجه استان، تامین این اعتبار را تقاضا کرده ایم، با این وجود، هنوز این اعتبار مورد نیاز اختصاص نیافته است.

وی یادآور شد: متاسفانه قیمت تجهیزات مورد نیاز برای این آزمایشگاه متاثر از افزایش نرخ تورم، بسیار افزایش یافته است.

دکتر احمدی همچنین درباره تاثیر تورم و گرانی بر روی ارائه خدمات دامپزشکی به دامداران نیز عنوان کرد: متاسفانه متاثر از افزایش قیمت اقلام و کالا در کشور، قیمت داروهای دامپزشکی مورد نیاز بخش دامداری و دامپروری در کشور نیز بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبار استانی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در سال مالی جاری هفت و نیم میلیارد تومان است، گفت: در حال حاضر این اداره کل در صورتیکه بخواهد واکسن تب سه روزه برای واکسیناسیون دام های سنگین استان را خریداری کند باید تمام اعتبار استانی سال مالی جاری خود را فقط بابت خرید این نوع از واکسن صرف کند.

وی افزود: در حال حاضر بهای یک واکسن تب سه روزه برای هر راس دام سنگین 85 هزار تومان است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: درصورتیکه دامپزشکی حمایت مالی نشود ارائه خدمات کمی و کیفی این نهاد برای مبارزه با بیماری های دامی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی همچنین درباره روند اجرای ساماندهی شیر خام در استان نیز بیان کرد: هر چند که سال ها است دستورالعمل ساماندهی شیر خام در استان در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته است، با این وجود، تحقق آن به همراهی اتاق اصناف و مردم استان بستگی دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه گرایش عده ای از خانوارهای استان به استفاده از شیر خام است، در استانداری خراسان شمالی مصوب شد تا مراکزی برای عرضه شیر خام ایجاد شوند تا با اخذ مجوز از اداره کل دامپزشکی استان شیر را از مراکز جمع آوری شیر خریداری و عرضه کنند.

احمدی افزود: این در حالی است که همچنان شاهد هستیم شیر خام در سطح مغازه ها و دیگر مکان های به دور از نظارت، عرضه و مردم این محصول را خریداری می کنند هرچند که مردم از سلامت این شیر آگاه نیستند.

وی با تاکید بر این نکته که اتاق اصناف استان باید جلوی فروش شیر خام در سطح مغازه ها را بگیرد، توصیه کرد: مردم شیر خام برای مصرف را از مراکز عرضه شیر دارای مجوز دامپزشکی خریداری کنند.

وی همچنین به دستورالعمل ابلاغی بسته بندی مرغ نیز اشاره کرد و گفت: هر چند این دستورالعمل چهار سال قبل مصوب شده اما اجرایی نشده است، با این وجود، انتظار می رود که اجرای دوباره آن با چالش هایی مواجه شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: مرغداران به علت اینکه بابت بسته بندی این محصول باید هزینه هایی را بپردازند، در مقابل اجرای آن مقاومت خواهند کرد.

وی در خاتمه با قدردانی از تلاش های پرسنل دولتی دامپزشکی استان برای مبارزه با بیماری های دانمی در استان گفت: 160 پرسنل در این بخش فعالیت می کنند که متاسفانه امسال 37 نفر از آنان به بیماری کرونا مبتلا شدند، با این وجود، ارائه خدمات دامپزشکی به دامداران و دامپروران استان تحت تاثیر این بیماری قرار نگرفت.

احمدی همچنین از زحمات دامپزشکان فعال در بخش خصوصی استان نیز تجلیل کرد و گفت: در سطح استان برای سه نقطه آماده ارائه مجوز فعالیت دامپزشکی بخش خصوصی هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید