Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر خبر داد

تولید 14 هزار تن انار در بهشهر/ درآمد 430 میلیاردی باغداران

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: با میانگین عملکرد 13 تن در هکتار، 14 هزار تن انار به ارزش 430 میلیارد ریال در این شهرستان تولید و نصیب باغداران منطقه می شود.

تولید 14 هزار تن انار در بهشهر/ درآمد 430 میلیاردی باغداران
به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، خلیل حقیقی اظهار داشت: در بین باغات میوه شهرستان بهشهر، انار بدلیل پیشینه و قدمت 3 هزار ساله و آشنایی مردمان این سامان در خصوص کاشت، داشت و برداشت انار، جایگاه ویژه ای در فرهنگ بومی مردم داشته و به همین خاطر بهشهر از قدیم الایام بستر برای کشت انار بوده و یکی از فعالیت های مهم بخش کشاورزی و کسب درآمد و نیز تأمین بعضی از مواد غذایی (فرآورده های انار) بهره برداران منطقه شرق استان است.

وی ادامه داد: برابر کاوش های باستان شناسی انجام گرفته و بقایای بدست آمده از انار در غارهای هوتو، کمربند و کمیشان بهشهر بیانگر آن است که کشت این میوه بهشتی به سال های قبل از میلاد مسیح بر می گردد و نشان از پیشینه کشت انار در اشرف البلاد (بهشهر فعلی) داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر بیان کرد: این میوه با ارزش از اراضی میانبند این شهرستان تا دریا پراکنش و رویش داشته و خود دلیل اثبات این مدعاست که یکی از خاستگاه های انار در ایران، مازندران به ویژه بهشهر است.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل توجه سازمان جهاد کشاورزی و برگزاری هفت دوره جشنواره انار در این شهرستان، سطح زیر کشت آن افزایش قابل توجهی داشته و در حال حاضر یک هزار و 100 هکتار از اراضی بهشهر به کشت و احداث باغ انار اختصاص پیدا کرده و به دلیل استقبالی که کشاورزان از آن کردند، هر ساله سطح آن رو به افزایش است.

حقیقی ادامه داد: با میانگین عملکرد 13 تن در هکتار، 14 هزار تن انار به ارزش 430 میلیارد ریال در این شهرستان تولید و نصیب باغداران منطقه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر بیان اینکه 60 درصد سطح زیر کشت و تولید میوه انار استان مازندران به این شهرستان اختصاص دارد، افزود: بهشهر رتبه اول تولید این محصول در استان را در اختیار دارد.

این مسوول اظهار کرد: برداشت ارقام پیش رس انار از جمله رقم گل انار از 15 شهریور آغاز شده و کماکان تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

وی گفت: انار از جمله محصولاتی است که تمام قسمت های میوه آن بصورت بهینه استفاده می شود، بطوریکه حتی از پوست آن نیز در صنعت رنگرزی استفاده می شود

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید