Iranian Agriculture News Agency

کاشت پسته در دشت‌های ممنوعه اسفراین

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین گفت: با توجه به اینکه دو دشت شهرستان اسفراین با افت آب در سفره های زیرزمینی خود مواجه شده اند، کشاورزان این مناطق به صورت خودجوش به سوی پسته کاری روی آورده اند که سطح زیر کشت کنونی این محصول در این دشت ها به چهار هزار و 130 هکتار رسیده است.

کاشت پسته در دشت‌های ممنوعه اسفراین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، احمد یوسفی گفت: در شهرستان اسفراین حدود 80 سال قبل باغ پسته مادری پنج هکتار در زمین کشاورزی یک خانواده ساکن در روستای منگلی علیا ایجاد شد.

وی گفت: در حال حاضر این سطح زیر کشت به عنوان مخزن ژنتیک گیاهی این محصول در استان به شمار می رود که از آن به عنوان پایه بذری استفاده می شود.

وی افزود: علاوه بر داخل استان همچنین از خارج از استان نیز برای تهیه پایه بذری این محصول تقاضا می شود.

وی در ادامه با تصریح این مطلب که این باغ پنج هکتاری پسته روستای منگلی اولیا الگوی باغداری شهرستان اسفراین است، عنوان کرد: در سال 75 نیز در دشت منطقه صفی آباد شهرستان اسفراین یک باغدار به کشت پسته در سطح 14 هکتار اقدام کرد و از سال 80 به بعد نیز شماری از کشاورزان این شهرستان به سوی پسته کاری گرایش پیدا کردند.

یوسفی تصریح کرد: با توجه به اینکه در شهرستان اسفراین وضعیت سفره های آب زیرزمینی در دشت های صفی آباد و دشت اسفراین با وضعیت افت منابع آبی مواجه شده و در شرایط ممنوعه بحرانی در برداشت آب قرار گرفته اند، بنابراین کشاورزان این مناطق به کشت محصول پسته که محصولی کم آب طلب، مقاوم به شرایط اقلیمی سخت، خشکی هوا، شوری زمین، شوری آب است، روی آورده اند.

وی اعلام کرد: این مزیت های پسته کاری موجب شده است تا چهار هزار و 130 هکتار از باغات شهرستان اسفراین زیربار کشت این محصول قرار گیرند که سطح دو هزار و 200 هکتار از آن بارور و هزار و 930 هکتار از آن غیر بارور هستند که به تدریج به چرخه باروری اضافه خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآیند توسعه کشت پسته در این شهرستان همچنان ادامه دارد و مردم به صورت خودجوش به کشت این محصول اقتصادی روی آورده اند که در حال حاضر دو هزار خانوار این شهرستان پسته کار هستند، یادآور شد: طی یک سال آینده پنج هزار هکتار دیگر از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر بار کشت این محصول قرار می گیرند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین همچنین درباره میزان تولید این محصول در باغات پسته این شهرستان نیز اظهار کرد: با توجه به اقدامات ترویجی و افزایش دانش فنی پسته کاران این شهرستان، میزان برداشت این محصول از هر هکتار باغات پسته از یک تن به یک تن و 450 کیلو گرم افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: از سطح دو هزار و 200 هکتار باغات پسته بارور این شهرستان سالانه سه هزار و 190 تن محصول برداشت می شود که 70 تا 80 درصد از این محصول رقم کله قوچی است و مابقی ارقام اکبری، احمد آقایی، فندقی، سفید بادامی و عباس علی هستند.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره فرآوری پسته خام نیز عنوان کرد: تا به کنون برای راه اندازی کارگاه های صنایع تبدیلی و تکمیلی پسته در شهرستان اسفراین پنج مجوز صادر شده اند که پیشرفت فیزیکی این واحدهای کارگاهی به 18 تا 51 درصد رسیده اند.

یوسفی با بیان اینکه ظرفیت فرآوری این پنج کارگاه چهار هزار و 900 تن پسته در سال است، گفت: به زودی در واحد کارگاهی فرآوری پسته در روستای منگلی که ظرفیت فرآوری هزار تن پسته را دارا است، ماشین آلات نصب خواهند شد تا به عنوان اولین واحد فرآوری پسته اسفراین آغاز به کار کند.

وی در ادامه به دغدغه های پسته کاران این شهرستان نیز اشاره کرد و در این باره گفت: مبارزه با آفات، بیماری ها و تغذیه گیاهی باغات پسته باید تحت کنترل و مراقبت باشند که در همین راستا، اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین برای پسته کاران دوره های ترویجی و آموزش مقابله با آفات و بیماری ها و نحوه تغذیه گیاهی این باغات را اجرایی کرده و در دستور کار دارد.

وی همچنین افزایش قیمت نهاد ها را از دیگر دغدغه های پسته کاران برشمرد و گفت: انتظار است که در این زمینه حمایت های خدماتی دولت پر رنگ تر شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین در خاتمه درباره قیمت فروش این محصول نیز بیان کرد: پسته خشک در بازار از 45 هزار تومان تا 170 هزار تومان متاثر از نوع و کیفیت پسته قیمت گذاری شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید