Iranian Agriculture News Agency

طی 6 ماهه نخست صورت گرفت؛

تحقق 43 درصدی اهداف و برنامه‌های مصوب و ابلاغی گلخانه های کشور

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور از تحقق 43 درصدی اهداف و برنامه های مصوب و ابلاغی طرح توسعه گلخانه های کشور طی 6 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

تحقق 43 درصدی اهداف و برنامه‌های مصوب و ابلاغی گلخانه های کشور

داریوش سالم پور، سرپرست مجری طرح توسعه گلخانه های کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از تحقق 43 درصدی اهداف و برنامههای مصوب و ابلاغی طرح توسعه گلخانه های کشور طی 6 ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به برنامه مصوب و ابلاغی 4600 هکتاری گلخانه‌ها ذیل برنامه اقتصاد مقاومتی‌، در شش ماهه نخست سالجاری 1974 هکتار انواع گلخانه‌های تجاری، گلخانه‌های کوچک مقیاس و سازه‌های فنی و سبک (سایبان) در سطح کشور توسعه یافته و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: از میزان 1974 هکتار عملکرد شش ماهه نخست سال جاری طرح توسعه گلخانه های کشور، حدود 1015 هکتار مربوط به توسعه گلخانه ها و سایبان ها (معادل 51.4 درصد) و حدود 959 هکتار مربوط به بهره‌برداری از واحدهای گلخانه ای احداث شده (معادل 48.6 درصد) بوده است.

سرپرست مجری طرح توسعه گلخانه های کشور  درباره استان‌هایی که واحدهای گلخانه‌ای در آن ها احداث و یا توسعه یافته است، بیان کرد: طی شش‌ماهه نخست سال جاری، استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، جنوب کرمان، هرمزگان، البرز، خراسان رضوی، گلستان و فارس به ترتیب ده استان با بیشترین عملکرد سطح توسعه گلخانه‌ها بوده‌اند.

وی افزود: در این مدت، استان‌های البرز، اصفهان، اردبیل، جنوب کرمان، تهران، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، گلستان، گیلان و هرمزگان نیز به ترتیب ده استان با بیشترین درصد تحقق برنامه مصوب و ابلاغی هستند.

سالم پور در خصوص افزایش سطح به‌کارگیری دانش و فناوری روز در گلخانه‌های کشور نیز گفت: با عنایت به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط معاونت امور باغبانی و مجری طرح توسعه گلخانه‌ها در برنامه اقتصاد مقاومتی و پیش‌بینی بسته‌های حمایتی و پشتیبان برای توسعه اصولی گلخانه‌ها، تحقق کمی اهداف برنامه در حال پیگیری و اقدام است.

توسعه 95 درصد ی گلخانه‌های تجاری

وی ادامه داد: تحقق کیفی اهداف برنامه نیز در دستور کار بوده و در همین خصوص با همکاری صاحب‌نظران بخش‌های مختلف اجرایی، تحقیقاتی، دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی، شاهد اجرای طرح‌های فناورانه و نوآورانه خوبی در حوزه گلخانه‌ها و در سطح کشور هستیم، به‌طوری‌که حدود 95 درصد سطح توسعه، مربوط به توسعه گلخانه‌های تجاری است که کاملاً مطابق با ضوابط و دستورالعمل‌های فنی و اجرایی است.

وی مزایای توسعه گلخانه‌ها را افزایش بهره‌وری تولید در گلخانه‌ها با بهینه کردن مصرف نهاده‌ها، آب و انرژی، مهندسی شدن تولید محصولات کشاورزی، افزایش توجیه اقتصادی تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بالا عنوان کرد و افزود: اثرات مثبت این اقدامات را در اقبال عمومی سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان احداث گلخانه برای سرمایه‌گذاری در این بخش شاهد هستیم به‌طوری‌که طی شش‌ماهه نخست سال جاری حدود 55 درصد از سطح توسعه گلخانه‌ها به‌صورت خود اجرایی یعنی با سرمایه شخصی افراد و بدون استفاده از تسهیلات بانکی بوده است.

پرداخت بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی تا پایان شهریورماه

سرپرست مجری طرح توسعه گلخانه های کشور  در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حمایت‌های تسهیلاتی از طرح توسعه گلخانه‌ها، یادآور شد: تا پایان شهریورماه سال جاری در مجموع بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1398 به طرح‌های گلخانه‌ای توسط بانک‌های عامل (عمدتاً بانک کشاورزی) پرداخت‌شده است.

سالم پور تصریح کرد: تا پایان شهریورماه سال جاری بیش از 5249 طرح گلخانه‌ای با مبلغ تسهیلات درخواستی حدود 134 هزار میلیارد ریال نیز در سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری وزارت جهاد کشاورزی (سیتا بانکی) ثبت‌نام و به بانک کشاورزی معرفی‌شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: با نهایی شدن مراحل تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی (موضوع‌بند الف ماده 52 الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 1399) و تلفیق آن با منابع اعتباری داخلی بانک کشاورزی، علاوه بر تأمین تسهیلات بانکی مورد نیاز طرح‌های گلخانه‌ای در سال جاری، شاهد تسریع و تسهیل در توزیع و اعطای عادلانه منابع اعتباری در مناطق مستعد، مناسب و کم برخوردار کشور برای توسعه گلخانه‌ها باشیم.

وی در پایان گفت: انشا الله با تصویب و ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات ریالی از محل صندوق توسعه ملی، علاوه بر تحقق اهداف و برنامه‌ها، زمینه ارتقای کمی و کیفی تولیدات گلخانه‌ای، اشتغال‌زایی، افزایش صادرات و ارزآوری به کشور فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید