Iranian Agriculture News Agency

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اصفهان

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اجرای کامل سامانه‌های نوین آبیاری مصوب امسال در این استان ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مجید امینی با بیان اینکه تکمیل طرح های مصوب امسال مستلزم تامین اعتبار است، گفت: این رقم تاکنون تخصیص نیافته و امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود .

وی ادامه داد: برا ساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال، سامانه‌های نوین آبیاری و تحت فشار برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا خواهد شد که البته نبود اعتبارات و تخصیص نیافتن آن، کار را با سختی روبه‌رو کرده است.

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تومان از رقم مذکور تخصیص پیدا کند که در این حالت تنها قادر خواهیم بود طرح‌های نامبرده را در گستره ۴ تا ۵ هزار هکتاری انجام دهیم.

امینی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات تابع وضعیت اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: امید داریم در سال‌های آینده با بهبود اوضاع بتوان مساحت‌های بیشتری از مزارع استان را به تجهیزات آبیاری تحت فشار مجهز کرد زیرا این استان به این فناوری نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه شرایط منابع آبی و اُفت محسوس آن ایجاب می‌کند که شتاب اجرای پروژه‌های آبیاری نوین افزایش یابد، اظهار داشت: بهره‌وری در استفاده از آب، بهبود راندمان و کیفیت بخشی به محصولات تولیدی از ثمرات شبکه‌های آبیاری جدید به شمار می‌رود.

مدیر  آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه ظرفیت اجرای طرح‌های جدید آبیاری در مزارع تمام مناطق استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: کمبود منابع مالی بخصوص بدلیل افزایش قیمت تجهیزات فنی، عمده مشکل موجود به حساب می‌آید.

امینی به مشارکت کشاورزان در سال‌های گذشته در راستای سرمایه‌گذاری برای پیشبرد این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: تسهیل امور مرتبط با وثیقه‌های بانکی از دلایل افزایش این همکاری بوده است.

وی اضافه کرد: اینگونه فناوری‌ها فقط در مناطق خشک و نیمه خشک جهان مورد توجه نیست بلکه حتی در کشورهایی که میزان بارندگی‌های آنها خوب است و منابع آبی با چالش و کاهش مواجه نیست نیز اجرای این پروژه‌ها بطور جدی دنبال می‌شود.

 حجم طرح‌های آبیاری تحت فشار انجام شده فعلی استان در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید حدود ۸۱ درصد افزایش داشته به این صورت که در سال ۹۲ حدود ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به این نوع آبیاری مجهز شده و این رقم اکنون به ۱۲۳ هزار هکتار رسیده است.

بر اساس مطالعات انجام شده، در حدود ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان اصفهان قابلیت انجام طرح‌های آبیاری تحت فشار را دارد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده است و در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم) ، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید