Iranian Agriculture News Agency

با اقدام جهادی کشاورزان قیروکارزین؛

انتقال آب رودخانه به اراضی کرکویه در قیروکارزین

رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر گفت: با ساخت یک کانال انتقال آب در روستای کرکویه از بخش افزر شهرستان قیروکارزین امکان کشت آبی برای بیش از 40 هکتار از اراضی این روستا فراهم شده است.

انتقال آب رودخانه به اراضی کرکویه در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، امین پورحمزه جعفر بیگلو با بیان اینکه این کانال با تلاش و خود یاری کشاورزان روستای کرکویه  احداث شده است، تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح ابتکاری و خلاقانه کشاورزان اعتباری بیش از 300 میلیون ریال هزینه کرده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اراضی مذکور از رودخانه حق آبه داشته اما به دلیل عدم وجود کانال امکان کشت آبی وجود نداشته است، ابراز کرد: کانال احداثی به طول بیش از 850 متر امکان انتقال نزدیک به یک متر مکعب آب در ثانیه را دارد.

او با تاکید بر این موضوع که کشت آبی محصولات راهبردی در افزایش بهره وری از خاک و افزایش تولید موثر است، بیان کرد: برای ساخت کانال انتقال آب مذکور 60 متر مکعب بتن ریزی، 35 متر مربع دیواره چینی، 6 متر لوله گذاری و حجم قابل توجه ای عملیات خاکی انجام شده است.

پور حمزه بر توانمند سازی جوامع محلی و مشارکت آنان در امر توسعه پایدار و ایجاد بستر مناسب برای سهیم شدن در احداث امکانات زیر بنایی تاکید و اضافه کرد: این رویه می تواند زمینه بهره برداری اصولی از منابع موجود را فراهم و تاب آوری در مقابل بحران را افزایش دهد.

به گفته او؛  اراضی بخش افزر شهرستان قیروکارزین از مستعد ترین اراضی برای کشت های معمول منطقه هستند که در صورت دسترسی به منابع آبی پایدار امکان کشت و جهش تولید در این بخش را فراهم می کند. 

وی با اشاره به احداث بند انحرافی اسلام آباد بر روی رودخانه قرآغاج در این بخش اظهار کرد: متاسفانه تا کنون کانال های مدرن و جدید در این بخش اجرا نشده و تمامی مسیر های انتقال آب خاکی و از بهره وری پائین برخوردار است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر با بیان اینکه سال زراعی جدید آغاز و کشاورزان در حال آماده سازی نهاده های تولید و ایجاد بستر مناسب برای کشت هستند، ابراز کرد: امیدواریم با رها سازی آب از سد سلمان فارسی در تاریخ های مناسب زمینه جهش تولید محصولات اساسی همچون دانه روغنی کلزا به دست آید.

او با تاکید بر اینکه قطعات اراضی این بخش اغلب کلان و یکپارچه هستند، گفت: این امر باعث شده است که بزرگ ترین مزرعه کلزای یکپارچه استان فارس به وسعت 106 هکتار و وسیع ترین مزرعه کنجد جنوب کشور به مساحت بالغ بر 55 هکتار در این بخش واقع شود.

قیروکارزین با دو بخش مرکزی و افزر و جمعیت بیش از 70 هزار نفر در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید