Iranian Agriculture News Agency

ضرورت توجه ویژه به استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی

امروزه با توجه به شرایط موجود در بخش کشاورزی، بحران کمبود منابع آب و مشکلات زیست محیطی نیازمند رویکردهای خلاقانه و استفاده از ظرفیت های استار آپی در سطح کشور هستیم.

ضرورت توجه ویژه به استارت‌آپ‌ها در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، شرکت استارت آپی یا شرکت نوپا به یک شرکت یا یک کسب و کار گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد شده‌است و رشد سریعی دارد و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به شرکت‌هایی گفته می‌شود که رشد سریعی دارند و در زمینهٔ فناوری (تکنولوژی) فعالیت می‌کنند.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :شرکت نوپا مبتنی بر ارایه یک نوآوری جدید هستند و بر کار تیمی دلالت دارند و احتمال عدم قطعیت یا شکست در آن ها بسیار بالا است و همچنین امکان توسعه پذیری کسب و کار بالایی نیز می توانند داشته باشند.

یاسر رحیمیان افزود: این مدل شرکت‌های می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند. سرمایه‌گذارها به‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس پذیرتر هستند، و بنابراین هزینهٔ راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوهٔ بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند.

وی گفت: معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینهٔ رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

رحیمیان ادامه داد :شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا توسط بنیان‌گذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند.

وی وظیفهٔ مهم در راه‌اندازی یک کسب و کار راتحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب و کار برشمرد و افزود: اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری آن شرکت باشد، مهم است که بنیان‌گذاران از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

نماینده سازمان در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی به چالش‌های راه‌اندازی یک شرکت نوپااشاره کرد و افزود: سرمایه، نیروی انسانی و هزینه‌های پایه مثل اجاره دفتر و منشی است؛ برخی از شرکت‌های نوپا برای کاهش این هزینه‌ها از دفتر کار مجازی یا فضای کار مشترک استفاده می‌کنند. همچنین چالش مسائل حقوقی با توجه به محصول یا خدمتی که کسب و کار نوپا می‌خواهد ارائه دهد نیز وجود دارد. اینکه چگونه تیم کاری دور هم جمع شوند و هر کدام چه تعهدی به کار داشته باشند یا خرید و فروش‌های آن‌ها به چه شکلی باشد گاهی بسیار مهم است

امروزه با توجه به شرایط موجود در بخش کشاورزی، بحران کمبود منابع آب و مشکلات محیط زیست نیازمند رویکردهای خلاقانه و استفاده از ظرفیت های استار آپی در سطح کشور  هستیم.

بخش کشاورزی در دنیای امروز نیاز به بازاریابی، بازاررسانی و ارائه محصولات کشاورزی بدون واسطه گری به دست مصرف کنندگان را دارد. 

بنابراین در این خصوص پرداختن به کسب و کار های استارت آپی و ایجاد شرکت های نوپا، آموزش های کارآفرینی در روستاها و استارتاپ های حوزه کشاورزی و دامپروری از اولویت های بخش کشاورزی است که بایستی به آن توجه ویژه ای داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید