Iranian Agriculture News Agency

تاکداران شیروانی در اجرای طرح فراز، پیشتاز خراسان شمالی هستند

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکداران شیروانی در اجرای طرح فراز، پیشتاز استان هستند و تاکنون این طرح در سطح ۶ هکتار از تاکستان‌های این منطقه اجرا شده است.

تاکداران شیروانی در اجرای طرح فراز، پیشتاز خراسان شمالی هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد عفتی گفت: این میزان در بازه اجرای الگویی طرح در ۲ سال گذشته انجام شده و با آغاز عملیات اجرایی طرح از بهار امسال تاکنون برای ۲۳ هکتار دیگر از تاکستان های این شهرستان برای اجرای طرح مزبور پرونده تشکیل و آماده بستن قرارداد شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک ۵۰ درصد باغ های انگور شیروان آمادگی اجرای طرح فراز را در صورت تامین اعتبار آن از منابع ملی دارد، گفت: در این راستا هماهنگی های لازم انجام شده که  برای اجرای طرح در هر هکتار از باغ های انگور نیاز به یک میلیارد ریال اعتبار دارد که به صورت تسهیلات کم بهره به باغداران داده می شود.

عفتی گفت: با تخصیص اعتبارات درصدی از سهم کارمزد تسهیلات به عنوان کمک های فنی و اعتباری به باغداران تعلق خواهد گرفت که امسال بستگی به وضعیت هر شهرستان بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صندوق کارآفرینی امید هم با بستن تفاهم نامه ای متعهد شده از منابع خود در قالب تسهیلات اشتغال روستایی، برای اجرای این طرح اعتبار بگذارد.

عفتی افزود: اجرای طرح فراز در باغ های انگور باعث پیشرفت کمیت و کیفیت محصول می شود چرا که اکنون فرایند نگهداری، هرس و بارآوری تاکستان ها عمدتا به شیوه سنتی است که در مدیریت باغداری اشکالاتی به وجود آورده و باعث می شود عملکرد مطلوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و از لحاظ کیفیت محصول نداشته باشد.

وی گفت: اجرای طرح فراز که از اهداف اصلی آن رسیدن به جهش تولید سال جاری است، می تواند در افزایش عملکرد تولید، افزایش کیفیت انگور و فرآورده های آن از جمله شیره و کشمش نیز دستاوردهای مشهودی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید