Iranian Agriculture News Agency

۳۰ هزار تله دستی شکار مگس مدیترانه‌ای در مهریز نصب شد

معاون تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی مهریز گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۰ هزار تله دستی با همکاری کشاورزان و کارشناسان در باغ ها و مزارع این شهرستان علیه مگس مدیترانه‌ای ‌نصب شده است.

۳۰ هزار تله دستی شکار مگس مدیترانه‌ای در مهریز نصب شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، احمد باقری پناه گفت: در اجرای این طرح که تا ۵۰ درصد در کاهش خسارت ناشی از این آفت موثر است باغداران اقدام به تله‌ گذاری کردند.

به گفته وی، در این روش خیلی ساده و کم‌هزینه، مگس‌ها با نزدیک شدن به تله‌ها و استشمام بوی سم به دلیل چسبندگی گرفتار و نابود می‌شوند و امسال با مشارکت کشاورزان برای تقویت طرح اقدام بیشتری به عمل می‌آید.

این مسوول خاطرنشان کرد: نصب تله‌ها از سوی کشاورزان و زیرنظر کارشناسان که حاوی مایع « سراتراپ»، « سراتینکس » یا فرومون به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار است نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خسارت به محوصل باغی و زراعی دارد.

باقری پناه با اشاره به اهمیت موضوع، همکاری کشاورزان را در حومه شهر مهریز و روستاهای بخش مرکزی خواستار شد که جهاد کشاورزی وظایف خود را در همراهی باغداران انجام می‌دهد.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

آفت مگس مدیترانه ای بیشتر به محصول هلو، زردآلود، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت به طاعون گیاهی مشهور است.

مگس مدیترانه ای ، مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در یک سال ۱۲ نسل خود را تولید کند و یکی از آفات مخرب دنیاست، و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده است و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.

مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج در سایر کشورها انتشار یافته است و یکی از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی است که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه جایی حشره کامل امکان پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید