Iranian Agriculture News Agency

تغییر کاربری بزرگ‌ترین چالش کشاورزی کاشان است

تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی از بزرگ‌ترین چالش‌های این بخش در شهرستان کاشان است و در صورت تداوم روند کنونی، در ۱۰ سال آینده باغی در منطقه وجود نخواهد داشت.

تغییر کاربری بزرگ‌ترین چالش کشاورزی کاشان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا مظلومی مدیر جهاد کشاورزی کاشان در حاشیه بازدید از باغ پسته ۵۰۰ هکتاری در آب‌شیرین کاشان بیان کرد: زمین‌های کشاورزی این شهرستان با توجه به بحران و کمبود منابع آبی از ۲۰ هزار هکتار در سال‌های گذشته به ۱۳ هزار هکتار شامل ۹ هزار هکتار باغی و چهار هزار هکتار زراعی کاهش یافته است.

او افزود: هم‌اکنون عملکرد تولید البته به اندازه همان ۲۰ هکتار است که به تلاش کشاورزان، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، آموزش و ترویج موضوع‌های کشاورزی به باغداران و زارعان برمی‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان از امامان جمعه و جماعت، رسانه‌ها و شخصیت‌های دارای نفوذ کلام خواست تا با استفاده از تریبون‌ها و راهکار‌های فرهنگی، مردم و کشاورزان را از این امر مهم آگاه سازند.

او در ادامه عملکرد درختان بارور پسته کاشان در سال‌های پیشین را ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برشمرد و اضافه کرد: بازدهی درختان در سال‌جاری به علت بارش‌های خوب و سرما به یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یافته است.

مظلومی تشریح کرد: محصول پسته به علت خاصیت ذاتی، باید مقداری سرمازده شود، یعنی به مدت چهار هزار ساعت دمای زیر هفت درجه را احساس کند تا عملکرد خوبی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه پسته نسبت به سایر محصولات کشاورزی مدیریت‌پذیرتر است، اظهار داشت: این درخت پس از هشت سال کاشت بارور می‌شود، صرفه اقتصادی دارد و بیش از ۲۰ سال درآمدزایی قابل محسوس و رقابت‌پذیر با دیگر محصولات دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با بیان اینکه عمده باغ‌های زیر کشت محصول پسته در کاشان نوپا هستند، تصریح کرد: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان یک هزار و ۴۰۰ هکتار و نزدیک به ۶۵۰ هکتار آن غیربارور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید