Iranian Agriculture News Agency

سردخانه‌ها و واحدهای بسته‌بندی بوشهر نرخ مصوب نگهداری خرما را رعایت کنند

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سردخانه‎داران و واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خرما نرخ مصوب سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را در زمینه نگهداری و بسته بندی این محصول رعایت کنند.

سردخانه‌ها و واحدهای بسته‌بندی بوشهر نرخ مصوب نگهداری خرما را رعایت کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، ابوالقاسم محمدزاده  گفت: براساس قانون هزینه نگهداری هر تن خرما و رطب در سردخانه برای مدت ۶ ماه ۳۰۰ هزار تومان است این درحالی است که اکنون سردخانه‌های استان بوشهر برای نگهداری هرتن خرما بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان از نخلداران دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: سردخانه‎داران مدعی هستند که با افزایش نرخ دلار هزینه تجهیزات آنها بالا رفته است به همین دلیل قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده در این ارتباط بسیار پایین است.

 

محمدزاده ادامه داد: با توجه به قرارداد سازمان حمایت با سردخانه‎داران هزینه نگهداری خرما در سردخانه نباید افزایش یابد و سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه نظارت کند تا حقوق مردم رعایت و از کشاورز هزینه کمتری برای نگهداری محصول در سردخانه دریافت شود.

وی گفت: گزارش‌هایی نیز از واحدهای بسته‌بندی و فرآوری مبنی بر کسب سود بیش از ۱۵ درصد برای بسته‌بندی خرما دریافت می‌کنند که این مورد نیز به ضرر کشاورز و مصرف کننده نهایی است.

محمدزاده اظهار داشت: در مجموع سردخانه‎داران و واحدهای بسته‎بندی خرما بیش از حق خود کسب سود دارند که این موضوع به حوزه معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در بوشهر تاکید شده تا با مراجعه به واحدهای یادشده بر آنها نظارت کند و برای متخلفان پرونده تعزیراتی تشکیل دهد.

وی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم خرما پای نخل حدود هفت هزار تومان و در بازار ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می‌‌رسد و در برخی از فروشگاه‎ها محصول بسته‌بندی شده بسیار شیک با قیمت هر کیلو ۳۷ هزار تومان به مصرف کننده نهایی عرضه می‌‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: در شرایط کنونی مصرف کننده نهایی از قیمت بالا و تولید کننده نیز از نرخ پایین محصول خرما شاکی هستند.

محمدزاده اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع رعایت نشدن نرخ سازمان حمایت توسط سردخانه‎ها و واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر است.

در استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما تولید می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید