Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی

یک چهارم زراعت چوب کشور در ایلام انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته یک چهارم زراعت چوب سراسر کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ایلام انجام شده است.

یک چهارم زراعت چوب کشور در ایلام انجام شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام، رضا احمدی اظهار کرد: زراعت چوب در سال های اخیر مورد توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در کنار مزایایی که برای حفاظت از محیط زیست دارد، از جنبه اقتصادی نیز بسیار مثمرثمر است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون در سراسر کشور ۲۰ هزار هکتار پروژه زراعت چوب اجرا شده که یک چهارم آن معادل پنج هزار هکتار در استان ایلام بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام یادآور شد: زراعت چوب در مقابله با هجوم ریزگردها، گرد و غبار، بیابان زدایی، حفظ اراضی طبیعی و کشاورزی تاثیر بسزایی دارد و در کنار آن برای مصارف کشور در زمینه چوب نیز می تواند تا حدی نیاز موجود را برطرف کند.

احمدی گفت: گونه مقاوم و زود رشد اکالیپتوس در مناطق جنوبی و واریته های مختلف صنوبر در شمال استان برای زراعت چوب کشت می شود و چوب این درختان در صنایع مختلفی چون نئوپان، کاغذ، مبل و جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: استان ایلام در سال های اخیر به این عرصه ورود کرده و با توجه به شرایط جغرافیایی از مناطق مستعد برای اجرای این پروژه است، این طرح می‌تواند به کاهش قیمت و قاچاق چوب، جلوگیری از واردات چوب‌های آلوده و نیز جلوگیری از نابودی جنگل‌های زاگرس کمک کند.

وی اضافه کرد: پده، صنوبر و اکالیپتوس گونه‌های اصلی زراعت چوب هستند و گل محمدی، لیمو، زیتون، نرگس و آویشن نیز به عنوان گونه‌های همراه در این طرح کاشت می‌ شوند.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: شهرستان های دره شهر و دهلران از مستعدترین مناطق برای اجرای پروژه زراعت چوب در استان هستند و هم اکنون این پروژه در حوزه دره شهر در حاشیه رودخانه سیمره حد فاصل روستای عباس آباد تا پلاک سیاه گلال امام زاده احمد در پاعلم در حال اجراست.

احمدی اظهار کرد: این پروژه در شهرستان گرمسیری دهلران نیز با کشت گونه مقاوم اکالیپتوس جریان دارد و پیش بینی می شود ۳۰۰ هزار هزار نهال این گونه بویژه در دشت عباس کشت شود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۸۸ درصد مساحت استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان را تشکیل داده است.

سهم جنگل از مساحت استان ایلام ۶۴۲ هزار و ۶۶۷ هکتار معادل ۲۲ درصد و سهم مراتع و بیابان یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۵۷ هکتار معادل ۵۵.۵ درصد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید