Iranian Agriculture News Agency

آبیاری و بارندگی سبب مرغوب‌تر شدن سیب سمیرم شد

کیفیت امسال سیب‌های درختی این شهرستان به دلیل آبیاری و بارندگی در مقایسه با سال گذشته بهتر و مرغوب‌تر است.

آبیاری و بارندگی سبب مرغوب‌تر شدن سیب سمیرم شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کیارش سامی اظهار کرد: وضعیت بهتر آب و بارندگی در کنار کمتر شدن روزهای گرم تابستان باعث بهتر شدن کیفیت سیب امسال شده است.

به گفته وی سال گذشته ۴۰ درصد از محصول سیب درختی این شهرستان درجه یک بود در حالی که در سال جهش تولید، پیش بینی ما ۶۰ درصد سیب درجه یک است.

کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم با بیان اینکه سرجمع پیش‌بینی برداشت سیب این شهرستان ۲۰۰ هزار تن است، ادامه داد: از این حجم سیب حدود ۳۰ درصد درجه ۲ و ۱۰ درصد از محصولات درجه سه یا صنعتی هستند.

سامی به زمان برداشت سیب که از نیمه شهریورماه آغاز شد اشاره کرد و گفت: سیب‌های منطقه پادنای بزرگ در جنوب سمیرم زودتر می‌رسند و زودتر برچیدن آنها آغاز می‌شود اما برداشت سیب‌های بخش‌های شمالی و مرکزی تا اوخر مهرماه ادامه دارد.

وی نرخ خرید و فروش سیب در سال جاری برای سیب درجه یک را ۴۵ هزار ریال اعلام کرد و گفت: برای سیب‌های درجه ۲، دو هزار و ۲۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.

مسئول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم تصریح کرد: امسال با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا شیوه‌نامه‌هایی در رابطه به نحوه کار و بکارگیری کارگران سیب‌چین تدوین شد.

سامی خاطرنشان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم در باغ‌ها و مزارع و هم در انبارها و سورتینگ سیب ضروری است و به شکل روزانه بر این امر نظارت و بازرسی می‌شود.

احمد تیموری مدیر جهاد کشاورزی سمیرم پیش از این گفته بود، روزانه به ۱۵ هزار نفر نیروی کارگر در شهرستان در زمان برداشت محصول سیب نیاز است.

امسال علاوه بر سیبهای عمده سمیرم (رد و گلدن) ۶ هزار تن سیب گلاب بهاره از باغ‌های سمیرم در فصل تابستان برداشت شد.

حجم تولیدی سیب سمیرم در سال ۹۸ نیز ۱۹۰ هزار تن بود که امسال ۱۰ هزار تن رشد تولید نشان می‌دهد.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی (دشت) قبرکیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می‌شود و دارای ۱۸ هزارو ۵۰۰ هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌های طبیعی است.

سالانه بطور متوسط حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن انواع سیب درختی مرغوب در این شهرستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان و در دامنه‌های دنا و زاگرس میانی واقع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید