Iranian Agriculture News Agency

کاشت ۴۱ نوع هلو در شبستر/ تولید ۳۵ هزار تن هلو در شهرستان شبستر

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شبستر با بیان این‌که سطح باغات این شهرستان بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است، گفت: ۳۵۰۰ هکتار باغ شبستر در زیرکشت میوه‌های هسته دار بوده که ۲۲۰۰ هکتار از آن مختص به کشت هلو است و سالانه 35 هزار تن هلو در این شهرستان تولید می‌شود.

کاشت ۴۱ نوع هلو در شبستر/ تولید ۳۵ هزار تن هلو در شهرستان شبستر

محمد توحیدی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان این‌که بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان، درآمد سالانه شبستر از طریق فروش هلو است، می‌گوید: هلو، محصولی پرآب بر است که با توجه به مشکل کمبود آب و خشکی دریاچه ارومیه، جهاد کشاورزی سیاست‌های خود را برای کاشت هلو بر این اساس اعمال می‌کند و تنها می‌تواند در راستای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، ارائه راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در روند کاشت هلو و آشنایی کشاورزان با محصولات کم آب بر انجام وظیفه کند.

وی با اشاره به کیفیت فوق العاده‌ هلوی این شهرستان، می‌گوید: هلوی شهرستان شبستر با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیای موجود، بهترین کیفیت را دارد و در بازارهای ایران و سایر کشورها، محصول هلوی شبستر را به نام می‌شناسند و حتی هلوی شندآباد خود به عنوان یک برند شناخته شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شبستر از کاشت ۴۱ نوع هلو در شبستر خبر داده و گفت: ارقام مختلف هلو همچون هلوهای گرد، انجیری و گرد کاردی در شبستر کشت می‌شود که از نظر شکل، رنگ، زمان برداشت و ... متفاوت هستند؛ حتی هلوی انجیری خود به صورت عسلی و زعفرانی نیز کشت می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب صنایع تبدیلی و غذایی در این شهرستان، متذکر می‌شود: اما کشاورزان برای ساخت واحدهای فرآوری هلو چندان رغبتی ندارند چرا که میوه تازه با قیمت مناسب جایگاه خوبی در بازارهای فروش دارد.

 توحیدی ادامه داد: کشورهایی چون روسیه، عراق، افغانستان و سایر کشورهای همجوار مشتری دائمی این محصول مرغوب شهرستان هستند اما اکنون به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بیماری کرونا، با محدودیت صادرات روبه رو هستیم اما این محصول در داخل کشور نیز مصرف بالایی دارد.

وی با اشاره به حضور واسطه‌ها و دلالان در بازار هلو، گفت: معمولا کشاورزان خرده پا محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند و واسطه‌ها از این طریق به سود می‌رسند اما کشاورزان عمده فروش، بدون حضور واسطه‌ها محصولات بسته بندی شده خود را مستقیم به تهران می‌فرستند و بیشتر از سایر کشاورزان سود می‌برند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شبستر در خصوص خسارت به محصولات این شهرستان، افزود: امسال از طریق تگرگ و سیل خسارتی بیش از 11 میلیارد تومان به باغات شهرستان وارد شد که با توجه به نصب هشت دستگاه‌ ضدتگرگ در سال جاری، اندکی از خسارت کاهش یافت.

وی در خاتمه افزود: از تمامی کشاورزان درخواست داریم تا الگوی کشت منطقه را رعایت کنند و محصولات کم آب بر، پربازده و با صرفه هم‌چون پسته و گیاهان دارویی را جایگزین محصولات پر آب بر کنند که در این راستا جهادکشاورزی از نظر فنی و ارائه تسهیلات، کمک‌های لازم را جهت بهبود معیشت کشاورزان انجام خواهد داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید