Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

صدور مشوق‌ برای توسعه محصولات گواهی‌شده

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی، خطاب به روسا و مدیران عامل سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های مادر تخصصی استان‌ها، از ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در قالب مشوق برای تولیدات گواهی‌شده به‌منظور حفاظت هرچه بیشتر از سلامت غذا و امنیت غذایی کشور گفت.

صدور مشوق‌ برای توسعه محصولات گواهی‌شده

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا رفیعی‌پور، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی براساس بند 16 اولویت‌های تخصصی ابلاغی از سوی رئیس‌جمهور گفت: اجرایی کردن نظام تولید محصول گواهی‌شده، بهبود محتوای مواد مغذی در محصولات و همچنین پایش کیفیت و سلامت محصولات، از مهم‌ترین اولویت‌های کاری وزارت جهاد کشاورزی است.

رفیعی‌‌پور با اشاره به اینکه تولید محصول گواهی‌شده امری داوطلبانه است، افزود: به‌منظور تشویق، تولید و توسعه این محصولات توسط بهره‌برداران، متقاضیان و ...، با همکاری و مشارکت بخشی و فرا بخشی، مشوق‌هایی با هدف افزایش تولید محصولات گواهی‌شده در نظر گرفته شده است.

او در ادامه به برخی از این مشوق‌ها اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها، تخصیص اعتبارات، استمهال تسهیلات بخش کشاورزی با اولویت محصولات گواهی شده و ارگانیک، تصویب معافیت کامل از پرداخت هزینه تعرفه نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در سال 1398 و کاهش پلکانی سالیانه 10 درصد در سال‌های بعد در کمیسیون راهبری دبیرخانه شورای عالی استاندارد، از جمله مشوق‌هایی است که در این رابطه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دیگر مشوق‌ها ادامه داد: تخفیف حق بیمه توسط صندوق بیمه کشاورزی، به میزان20 درصد تخفیف در حق بیمه سهم بیمه‌گذار برای تولیدکنندگان محصولات گواهی‌شده و ارگانیک، درج حداقل 25 درصد یارانه کاهش سود تسهیلات بانکی در موافقت‌نامه‌های مربوطه در بخش‌های مختلف تولید، توسعه و فرهنگ‌سازی محصولات گواهی‌شده در راستای حمایت از شعار توسعه سلامت‌محور بخش کشاورزی نیز در راستای ایجاد جاذبه برای فعالیت در حوزه محصولات گواهی‌شده در نظر گرفته شده است.

رفیعی‌پور با اشاره به تأسیس هلدینگ محصولات گواهی‌شده و ارگانیک به‌عنوان بازوی اجرایی و اقتصادی این محصولات، تصریح کرد: با هماهنگی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و پیگیری ایجاد شرکت‌های هلدینگ توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها نسبت به ایجاد شرکت سهامی خاص پایش تولید کشاورزی ایرانیان با استفاده از ظرفیت اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کشاورزی ایران بهره گرفته شد که اکنون این شرکت با حضور 13 اتحادیه مرکزی و استانی تشکیل شده است.

او خاطرنشان کرد: تصویب طرح تأمین مالی سه طرح زنجیره غذایی با کاهش سهم آورده متقاضیان حداقل تا 10 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری و کاهش سود تسهیلات اعطایی در شورای عالی اعتباری و وصول مطالبات بانک کشاورزی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست. همچنین استفاده از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون با اولویت بهره‌مندی از تسهیلات یارانه‌دار از محل کمک‌های فنی و اعتباری در قراردادهای عاملیت با بانک‌های عامل نیز برای محصولات گواهی‌شده در قالب مشوق در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید