Iranian Agriculture News Agency

تقوی خبر داد:

ایجاد ارزش افزوده با تولید قارچ‌های خشک زینتی

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی از ایجاد ارزش افزوده با تولید قارچ های خشک زینتی خبر داد.

ایجاد ارزش افزوده با تولید قارچ‌های خشک زینتی

به گزارش خبرنگار ایانا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در بازدید از یکی از شرکت‌های تولیدی قارچ، گفت: اخیرا شرکت تولیدی سارین فام سبز در اقدامی خلاقانه نسبت به راه اندازی کسب و کار جدیدی تحت عنوان تولید  «قارچهای خشک تزئینی» اقدام کرده که با استفاده از ضایعات چوب و قارچهای گانودرما، لوازم تزئینی جذاب و زیبایی را تولید میکند.

وی ادامه داد: تولید قارچ‌های خشک زینتی می‌تواند در آینده نقش موثری در ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال بهویژه در مناطق روستایی، مناطق مرزی و محروم همراه با صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشد.

تقوی با اشاره به اینکه شرکت تولیدی سارین فام سبز در زمینه تولید اسپان قارچ‌های خوراکی و دارویی از جمله گانودرما، صدفی، شاه صدف، قارچ دکمه ای و علاوه بر آن در تولید بسترکشت آماده تولید گانودرما نیز فعالیت دارد، گفت: گانودرما لوسیدوم (Ganoderma lucidum) یک قارچ سخت و چوب‌زی سرشار از بتاگلوکان است؛ این قارچ در چین به نام لینگزی (lingzhi) و در ژاپن به نام ریشی (Reishi) شناخته می‌شود.

وی درباره این قارچ، گفت: این قارچ به ندرت روی درخت پوسیده شده بلوط و سایر درختان سخت چوب رشد می‌کند، گانودرما به نسبت سایر قارچ‌های خوراکی و دارویی دارای خواص دارویی از جمله خواص ضد التهابی، کاهش قند خون، ضد انعقاد، ضد تومور و تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین از آن برای تولید دارو به منظور درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان و بیماری‌های کبدی استفاده می‌شود.

تقوی در جریان این بازدید پیشنهاد‌هایی به‌منظور توسعه و ترویج این فعالیت‌ها ازجمله اخذ مجوز آموزشگاه آزاد برای آموزش متقاضیان کشت انواع قارچ‌های خوراکی و دارویی توسط شرکت مذکور، ارائه کرد و گفت: آموزش، ترویج تولید قارچ گانودرما و ساخت انواع لوازم تزئینی با قارچ‌های خشک برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و مرزی کشور و تبلیغ و ترویج این ابتکار به‌صورت تندیس برای استفاده در همایش‌ها و سمینارها و نظایر آن، تنوع‌بخشی به تولیدات تزئینی مذکور با تلفیق سایر هنرهای ایرانی و صنایع‌دستی به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر؛ ترویج و آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق ظرفیت‌های شبکه آموزش و برنامه رویش و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در زمینهٔ قارچ‌های خوراکی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید