Iranian Agriculture News Agency

کاهش تولید مرغ با عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌ها

عدم تخصیص ارز دولتی لازم برای تامین نهاده‌ها سبب کاهش تولید مرغ در اصفهان شده است.

کاهش تولید مرغ با عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، بهرام پاکزاد با بیان اینکه نرخ نهاده‌ها به قیمت‌های ارزی گره خورده است اظهار کرد: در حال حاضر کمبود و عدم تزریق کافی نهاده در بازار، تولید و عرضه مرغ را در استان اصفهان کاهش داده است.

وی افزود: به دلیل نوسانات قیمتی مرغ افزایش بی‌حد و حصر نهاده‌ها، هزینه‌های بالای حمل ‌و نقل، عدم توزیع نهاد‌ه با قیمت مناسب، سیر صعودی نرخ واکسن و سایر معضلات نیمی از مرغداری‌های استان اصفهان ورشکسته و با خسارت‌های 30 تا 50 درصدی روبه‌رو شده‌اند.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون نرخ سویا و ذرت نسبت به نرخ مصوب افزایش چندین برابری داشته است افزود: تعیین قیمت مصوب تنظیم بازار برای هر کیلوگرم نهاده‌ سویا 2 هزار و 400 تومان بوده اما اکنون با بهای 13 هزار و 500 تومان با وجود عرضه در بازار به دست مرغداری‌ها می‌رسد.

وی با بیان اینکه براساس مصارف مرغداری‌ها در حال حاضر 25 تا 30 درصد از نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان مرغ می‌رسد گفت: با این شرایط مسئولان مربوطه بیان کرده‌اند که مرغداری‌های باید 45 درصد مابقی تامین نهاده‌ها را جایگزین پیدا کنند اما چگونگی تهیه این میزان نهاده‌ها را معرفی نکردند.

پاکزاد درباره اینکه اکنون با افزایش چندین برابری نرخ نهاده‌ها عرضه و تولید مرغ در مرغداری‌های استان اصفهان کاهش یافته است اظهار داشت: با تداوم این شرایط و عدم تامین نهاده‌ها بدون شک تولید مرغداری‌ها در آینده‌ای نزدیک سیر نزولی خواهد داشت و فاتحه صنعت مرغداری را باید بخوانیم.

وی با بیان اینکه استان اصفهان تولیدکننده برتر مرغ در کشور است، افزود: متاسفانه مرغداران اصفهانی با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند، چنانچه صنعت مرغداری اصفهان به همین منوال تداوم یابد با تعطیلی بیشتر واحدهای تولیدی، کاهش تولیدات، کمبود و گرانی مرغ در آینده نه چندان دوری روبه‌رو خواهیم شد.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان پیرامون اینکه هم اکنون آمار کاهش تولید مرغ در استان اصفهان دقیق مشخص نیست بیان کرد: براساس شواهد عدم به‌موقع عرضه نهاده‌ها با قیمت مصوب، رشد هزینه‌های حمل ‌و نقل، سیر صعودی نرخ سویا، ذرت، افزایش 3 برابری بهای واکسن و داروها، پرداخت دستمزدهای کارگران، تولید و مصرف مرغ کاهش یافته است.

وی درباره اینکه قیمت جدید مرغ گرم آماده پخت با 5 درصد کاهش یا افزایش در استان 15 هزار تومان تعیین شده است بیان کرد: با افزایش قیمت‌ نهاده‌ها هم اکنون بهای مرغ زنده درب مرغداری‌ها بیش از 15 هزار تومان تمام می‌شود و تعیین مرغ گرم با چنین قیمتی به هیچ‌وجه برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

پاکزاد با انتقاد از اینکه افرادی که در ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری مرغ تصمیم‌گیری می‌کنند هیچ گونه شناختی از صنعت مرغداری ندارد و اقدامات آنها غیرکارشناسی است گفت: تمام این مشکلات فعلی به عدم مدیریت تولید بازمی‌گردد، ما تشکل‌های گوشتی آمادگی داریم که با داشتن اختیارات لازم مرغ داخل کشور را تامین و مازاد آن را هم صادر کنیم اما مسئولان مرغ را به عنوان کالایی سیاسی برای مردم تجویز کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید