Iranian Agriculture News Agency

سلطانی کاظمی عنوان کرد:

تحولی شگرف در تولید با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سرمایه گذاری باعث رشد تولید، اشتغال و زمینه ساز تحولی شگرف در تولید در بخش کشاورزی می شود.

تحولی شگرف در تولید با سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه رزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاوورزی خوزستان اظهار کرد: سرمایه گذاری یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، به دلیل افزایش پیوسته تقاضا برای مواد غذایی و دیگر محصولات کشاورزی، می‌تواند موجب رشد تولید و اشتغال در این بخش شود.

وی افزود: بهبود تراز تجاری کشاورزی و غذا با حفظ منابع پایه تولید، ارتقای امنیت غذایی با اتکا بر تولیدات داخل و ارتقاء بهره‌وری کلیه عوامل تولید به‌ ویژه آب‌ و خاک در جهت دستیابی به خوداتکایی در محصولات اساسی و راهبردی از اهم راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

سلطانی کاظمی در ادمه تصریح کرد: استان خوزستان با دارا بودن 2.2 میلیون هکتار اراضی قابل کشت (تنها 1.4 میلیون هکتار از اراضی مذکور در حال کشت و کار می باشند)، قطب اول تولیدات بخش کشاورزی کشور (با تولید 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی) است، علاوه بر آن وجود سدهای مخزنی با قابلیت ذخیره‌ سازی بیش از 22 میلیارد متر مکعب آب در سال، امکان توسعه بخش کشاورزی در تمام زمینه های زراعی، باغی، دامپروری و شیلاتی را محیا کرده است همچنین وجود 5 رودخانه دائمی با آورد سالیانه به طور متوسط به میزان 31 میلیاردمترمکعب، سدهای مخزنی با قابلیت ذخیره سازی 18 میلیارد مترمکعب آب، تنوع اقلیمی و امکان سه نوبت کشت در سال و …باعث شده استان خوزستان برای توسعه کشاورزی، استانی منحصر به فرد شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین وظایف وزارت جهاد کشاورزی و بالطبع سازمان استان، تامین امنیت غذایی بوده که وابسته به پایداری یا افزایش تولید است و قطعا برای افزایش یا پایداری تولید نیاز به تکمیل زنجیره های ارزش هر محصول تولیدی وجود دارد و نیاز است تا حلقه ها پیش از تولید، حین تولید و پس از تولید تکمیل شود که منجر به افزایش یا پایداری تولید و افزایش اشتغال خواهد شد، در کنار این موارد برنامه ریزی برای افزایش صادرات باید به طور جد مدنظر قرار گیرد.

جواد سلطانی کاظمی افزود: برای تکمیل زنجیره های ارزش، نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد، سرمایه‌گذاری به عنوان موتور محرکه هر بخش اقتصادی و خصوصا حوزه کشاورزی محسوب می‌شود که برای انجام این مهم شناسایی اولویت های سرمایه گذاری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: در این راستا کارگروه تخصصی و فنی سرمایه گذاری با حضور ریاست سازمان و دبیری معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و عضویت مدیران کل ادارات تابعه، معاونین و مدیران ستادی تشکیل گردیده است که در ذیل این کارگروه، کمیته های فنی وسرمایه گذاری، تخصصی بازاریابی و صادراتی محصولات کشاورزی با حضور کارشناسان تخصصی واحدهای ستادی استان پیش بینی شده است.

سلطانی کاظمی در ادامه گفت: طرح های مصوب بر مبنای استعدادهای شهرستان ها به تایید اعضای کمیته های فنی رسیده و با در نظر گرفتن اولویت های ابلاغی از سوی وزارت متبوع به عنوان سند چشم انداز 5 ساله بخش کشاورزی شهرستان مورد عمل قرار می گیرند.

وی همچنین بیان داشت: این طرح ها با در نظر گرفتن زنجیره های تولید در سطح شهرستان و استان و در راستای کشاورزی قراردادی برای تثبیت الگوی کشت، جهت نهادینه کردن تولید و اشتغال پایدار لحاظ خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هدف کلی رسیدن به تولید 26 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و 2 میلیون تن فرآوری و نگهداری محصولات در استان به منظور تامین امنیت غذایی و صادرات محصولات تولیدی مازاد بر نیاز می باشد افزود: در همین راستا تامین مالی طرح های مذکور نیز در کمیته فنی سرمایه گذاری استان بررسی و به عنوان شاخص مهمی برای تصویب طرح های معرفی شده ملاک عمل قرار می گیرد.

سلطانی کاظمی ضمن اشاره به مسئولیت‌های این کمیته عنوان کرد: وظیفه دیگر این کمیته پیگیری برای رفع مشکل سرمایه‌گذاران است، به همین دلیل از تمامی سرمایه‌گذاران دعوت می شود جهت شناسایی اولویت های سرمایه گذاری هر شهرستان و رفع موانع و مشکلات سرمایه گذاری به این کمیته واقع در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی مراجعه کنند.

وی همچنین یادآور شد: اولویت های سرمایه گذاری در هر شهرستان با توجه به استعدادها و ظرفیت های آن شهرستان متفاوت است ولی به طور کلی شامل طرح های شیلاتی از جمله پرورش ماهی متراکم، پرورش ماهی در قفس، دریا، پشت سدها و دریاچه ها، پرورش میگو، پرورش ماهی سردابی و در بخش تولیدات گیاهی شامل کشت محصولات گلخانه ای، گیاهان دارویی، دانه های روغنی، احداث باغات و نخیلات است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح های دامی نیز شامل زنجیره های تولید گوشت مرغ، دامداری های مولد (سبک و سنگین) و در بخش صنایع تبدیلی و غذای شامل فرآوری محصولات کشاورزی، سردخانه و انبارداری، کشتارگاه های طیور مجهز به خط 2 است.

وی طرح های بازرگانی را نیز شامل پایانه‌های صادراتی و طرح های زیربنایی را شامل شیوه های نوین آبیاری و خط انتقال آب عنوان کرد.

سلطانی کاظمی اظهار کرد: در پنج جلسه برگزار شده کمیته فنی سرمایه گذاری طرح های ارسالی 10 شهرستان بررسی و مورد تصویب نهایی قرار گرفت که به عنوان نمونه می توان به فرصت های سرمایه گذاری شهرستان اندیمشک اشاره کرد که شامل 53 پروژه با اعتباری معادل 316 میلیارد تومان و اشتغال بالغ بر 11 هزار نفر می باشد که با بهره برداری این طرح ها تحولی شگرف در تولیدات شهرستان اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید