Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از مراتع استان تهران باید به‌صورت اصولی انجام شود

رئیس اداره امور مراتع استان تهران با اشاره به اینکه مراتع از ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی فراوانی برخوردار هستند گفت: بهره برداری از مراتع باید به صورت اصولی و ضابطه مند انجام شود.

بهره‌برداری از مراتع استان تهران باید به‌صورت اصولی انجام شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، ایرج قاسمی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با ضوابط و شرایط بهره برداری از مراتع که با هدف آشنایی هرچه بیشتر مسئولان و کارشناسان مرتبط در سطح استان تهران با آخرین تغییرات انجام شده در شیوه نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره برداری از مراتع برگزار شد با بیان اینکه مراتع جز ثروت ملی و به عنوان بستر حیات تلقی می‌شود اظهار داشت: مراتع از ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی فراوانی برخوردار هستند و نقش ارزنده‌ای در اقتصاد و امر اشتغال دارند که بر همین اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا از عوامل تخریب این منابع به جد جلوگیری شود.

وی یکی از عوامل تخریب مراتع را عدم رعایت تعادل دام و مرتع برشمرد و افزود: در پی عدم رعایت تعادل دام و مرتع، مراتع با چرای بی رویه و خارج از ظرفیت مجاز روبرو شده و بدین وسیله موجبات تخریب مرتع فراهم می‌شود که برای جلوگیری از این روند لازم است تا بهره برداری از مراتع به صورت اصولی و ضابطه مند انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مراتع یکی از منابع پایه تولید محسوب می‌شود که حفظ، احیا و توسعه آن علاوه بر اینکه تولید پایدار و مستمر را به دنبال دارد، می‌تواند بخش مهمی از علوفه مورد نیاز دام را تأمین نموده و نقش اساسی در حفظ آب و خاک و پایداری اکوسیستم داشته باشد.

رئیس اداره امور مراتع استان تهران خطاب به مرتع داران و بهره برداران تأکید کرد: بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه‌های چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ منجر به طرح اجرایی شود که در غیر این صورت این پروانه‌ها فاقد اعتبار خواهند بود.

قاسمی از عموم دامداران و بهره برداران درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع، مراتب را فوراً از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

گفتنی است این کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مسئولان ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های استان تهران و کارشناسان مرتبط برگزار شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید