Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به مناسبت 28 سپتامبر، روز جهانی هاری اعلام کرد:

واکسیناسیون بیش از 5200 قلاده سگ علیه بیماری هاری

28 سپتامبر مصادف با 7 مهر ماه، سالروز مرگ لویی پاستور دانشمند شهیر فرانسوی و کاشف نخستین واکسن هاری است بنابراین به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت این روز تحت عنوان روز جهانی «هاری» به ثبت رسیده است. اداره کل دامپزشکی استان کرمان از جمله نهادهایی است که همواره در راستای مهار این بیماری در تلاش بوده و سعی درافزایش آگاهی افراد جامعه درمورد این بیماری دارد.

واکسیناسیون بیش از 5200 قلاده سگ  علیه بیماری هاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان و گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن اعلام روز جهانی هاری به تشریح عملکرد این اداره کل در مبارزه با این بیماری پرداخت و بیان داشت: بیماری هاری در راس بیماری‌های عفونی و ویروسی قرار دارد زیرا باوجود پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه، 100 درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

رشیدی با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری در این بیماری، افزود: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیش گیری از  این بیماری، واکسیناسیون سگ ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری است.

وی در تبیین مراقبت این بیماری چنین گفت: در صورت تشخیص کانون بیماری هاری، در منطقه اپیدمیولوژیک که کانون بیماری در آن رخ داده است به صورت هفتگی به مدت شش ماه مراقبت بیماری صورت می گیرد.

رشیدی در خصوص شعار روز جهانی هاری در سال 2020، اظهار کرد: هر ساله به منظور جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی برای مقابله با بیماری هاری شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌‌شود؛ شعار سال 2020، «پایان هاری، با همکاری و واکسیناسیون» انتخاب شده است که انتخاب این شعار، نشان‌دهنده اهمیت همکاری‌های بین بخشی و واکسیناسیون در پیشگیری و کنترل هاری است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های بین بخشی، افزود: لازمه پیش گیری از این بیماری همکاری‌های بین بخشی می باشد از جمله همکاری این اداره کل با دانشگاه علوم پزشکی، بخش های خصوصی دامپزشکی، سازمان های مردم نهاد، شهرداری و ... است.

این مقام مسوول اعلام کرد: این اداره کل واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار در برابر بیماری مهلک هاری را همه ساله انجام می دهد بطوریکه در شش ماه اول سال جاری،  به بیش از 5200 قلاده سگ در استان واکسن هاری تزریق شده است.

رشیدی بر حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها تاکید کرد و افزود: سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و از همشهریان تقاضا داریم از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد.

وی بیان کرد: گاز گرفتگی توسط کلیه حیوانات را علیرغم ظاهر سالم حیوان باید جدی گرفت زیرا ممکن است حیوان هار باشد ولی در مراحل اولیه بیماری بوده و فاقد هرگونه علایم باشد.

 وی با بیان اینکه همه سنین بویژه کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری اند، تصریح کرد: از زمان ورود ویروس هاری به بدن حیوان تا زمانی که علایم بیماری به طور مشخص آشکار می شود، معمولا 3-2 هفته و گاهی چند ماه طول می کشد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های واکسیناسیون و سرم درمانی افرادی که توسط حیوانات مشکوک گزیده می شوند بر اساس آمار و اطلاعات رسمی منتشر شده توسط وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی بالاست تاکید نمود: با مراقبت های لازم و مدیریت سگ های ولگرد و با 10 درصد هزینه های مذکور امکان تامین واکسن و واکسیناسیون تمام جمعیت سگ های در معرض خطر وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید