Iranian Agriculture News Agency

جمع‌آوری انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی شتاب گرفت

برداشت محصول انگور که از اواخر شهریورماه و از سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان خراسان شمالی آغاز شده، به دلیل ورود سامانه بارشی و پیش‌بینی افت دما شتاب گرفته است.

جمع‌آوری انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی شتاب گرفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش اقتصادی این محصول هفت هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه قیمت انگور در اوایل فصل برداشت، میانه و پایان آن متفاوت است ارزش هر کیلوگرم انگور در بازار ۳۰ تا ۴۰ هزار ریال است که ارزش اقتصادی این محصول نیز بین پنج تا هفت هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

محمدعلی شریکیان افزود: اکنون برداشت گونه های انگور کلاهداری و کشمشی از موستان‌های استان آغاز شده و برآورد می شود امسال در مجموع ۱۷۷ هزار تن انواع انگور در این استان برداشت شود.

وی اظهار کرد: با توجه به سرمای دیررس بهاره، گمان می رود که تاکستان های استان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش محصول داشته باشد که این خسارت در مناطق کوهستانی، کوهپایه ای و دشتی استان متفاوت است.

وی گفت: تاک های سرمازده این استان با گرم شدن هوا دوباره جان گرفتند، معمولا تاک ها در سرمازدگی بهاره با گرم شدن تدریجی هوا، جوانه زنی مجدد دارند که این امر موجب شد بخشی از تاکستان ها دوباره فرایند زایشی خود را داشته باشند.

شریکیان افزود: استان خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه ششم را دارد، پرورش انگور از قدیم در این خطه معمول بوده است که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده های متنوعی از این محصول تولید می کنند که بسیار بازارپسند است و کشمش، سرکه و شیره از آن جمله است.

وی با بیان اینکه ارقام مختلف انگور در این استان وجود دارد افزود: بیش از ۹۰ درصد تولیدات انگور استان از گونه های کشمشی و کلاهداری است.

وی سرانه مصرف انگور در استان را ۱۵ کیلوگرم در سال دانست و افزود: ۱۲ هزار تن انواع انگور و ۴۳۲ تن کشمش در داخل استان مصرف می شود و سایر تولیدات به استان های همجوار از جمله گلستان، مازندران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان حمل می شود.

شریکیان از تاکداران خواست تا مرحله برداشت محصول را به درستی مدیریت کنند و افزود: محصول را باید به موقع برداشت کرد به گونه ای که زود و یا دیرهنگام نباشد زیرا این امر بر کمیت و کیفیت محصول اثرگذار است.

وی گفت: پیش بینی می شود که از گونه انگور کشمشی تولیدی استان ۲۱ هزار تن به کشمش تبدیل شده و مابقی به صورت تازه خوری مصرف شود.

این مسوول با اشاره به کیفیت بالای انگور کشمشی تولیدی خراسان شمالی اظهار داشت: ظرفیت صادرات سالانه این گونه انگور ۱۵ هزار تن است.

شریکیان از باغداران منطقه خواست به منظور ارزش اقتصادی بیشتر انگور کشمشی را به کشمش تبدیل کنند و افزود: این اقدام با توجه به افزایش قابلیت نگهداری و صادرات این محصول، موجب ثبات قیمت انگور در بازار نیز خواهد شد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری نیز مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، مهرماه را زمان اوج برداشت انگور کلاه‌داری دانست و افزود: این محصول دیررس است و بیشتر نیز به عنوان تازه خوری مصرف می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید