Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم از تلاش برخی صادرکنندگان بدون در نظر گرفتن منافع ملی خبر می‌دهد

ممنوعیت صادرات کیوی برای حفظ بازارهای هدف

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به تعیین زمان برای صادرات کیوی گفت: «ممنوعیت صادرات کیوی با هدف جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال صورت گرفته تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه‌ای وارد نشود، زیرا میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلما با تأثیر منفی روی مصرف‌کنندگان، از تمایل به مصرف آن می‌کاهد.»

ممنوعیت صادرات کیوی برای حفظ بازارهای هدف

سال قبل، رکورد صادرات کیوی از ایران شکسته شد و به دو برابر رسید. رمز این موفقیت در محدودیت صادرات این محصول نهفته بود که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به حد مطلوب بریکس کیوی در نظر گرفته شده بود. نکته آنجاست که اگر بریکس میوه در حد مطلوب و مجاز باشد، شیرینی محصول در سطحی خواهد بود که بازار مخاطب، آن را پذیرا باشد در غیر این‌صورت اقدام به فروش این محصول مساوی خواهد بود با از دست رفتن بازار هدف. محدودیت صادرات این محصول برای سال جاری 15 مهر ماه در نظر گرفته شده، اما برخی صادرکنندگان با هدف از دست ندادن بازار خود در روسیه،‌ به دنبال کسب مجوز صادرات پیش از دوره ممنوعیت هستند. اقدامی که در کوتاه‌مدت آنها را با سود قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد کرد، اما آینده صادرات این محصول را کاملا متأثر می‌کند.

زهرا جلیلی‌مقدم، مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری درباره ممنوعیت صادرات کیوی از 15 تیر تا 15 مهرماه، به خبرنگار «ایانا» گفت: «پس از بررسی‌های چندساله و با اخذ معیارهای کیفی و استانداردهای کشورهای مهم تولید و صادرکننده کیوی و مطرح شدن این موضوع با ذینفعان، کارشناسان، محققین، تجار و تولید کنندگان پیشرو، از تاریخ 15 تیر تا 15 مهرماه صادرات این محصول با بریکس زیر 6.2 ممنوع اعلام شد.»

وی ادامه می دهد: «البته سلایق و خواست بازارهای هدف با توجه به فیزیولوژی میوه و تاریخ مناسب برداشت کیوی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تعیین زمان برای صادرات، سبب جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال شده تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه‌ای وارد نشود.»

به گفته جلیلی مقدم، میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلما با تأثیر منفی روی مصرف کنندگان، تمایل به مصرف آن نیز کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اثرات ممنوعیت صادرات کیوی در برهه زمانی خاص، یادآور شد: «خوشبختانه در چند سال اخیر این موضوع مدیریت شده و صادرات کیوی از متوسط 75 تا 90 هزار تن در سنوات پیشین، به 160 هزار تن در سال رسیده است».

جلیلی‌مقدم مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در پایان گفت: «اولویت ما حفظ بازارهای بلندمدت، ارجحیت منافع ملی و اکثریت تولیدکنندگان و افراد فعال در صنعت کیوی است.»

صادرات دو برابر کیوی در سال جاری

عنایت‌اله بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «ایانا» گفته جلیلی‌مقدم را تأیید می‌کند. بیابانی در این زمینه گفت: «به نظر شخصی بنده رشد کیوی در اواخر مهر و تا 20آبان ماه بسیار عالی است و طعم و مزه آن شکل می‌گیرد.» این گفته این صادرکننده، ناظر بر تأیید زمان محدودیت صادراتی برای کیوی است.

با این حال، او ، گوشه چشمی هم به منافع کوتاه‌مدت صادرکنندگان در بازار کشورهای شمالی ایران دارد. به گفته بیابانی: «کشورهای خریدار کیوی ایران، کشورهای CIA و روسیه هستند و حجم صادرات امسال در صورت رفع برخی از موانع می‌تواند دو برابر شود.»

این باغدار کیوی و صادرکننده آن با اشاره به مشکلات صادرات کیوی گفت: «همکاری بیشتر بر سر مرزها، ضرورت ماشین‌های کانتینردار، روانسازی مقررات و تسهیلات بیشتر گمرک می‌تواند راهگشای صادرات این محصول باشد.»

به گزارش ایانا، سال گذشته صادرات محصول کیوی، 160هزار تن بوده و ارزآورزی حدود 120 میلیون دلاری را برای کشورمان رقم زده است، بنابراین صرف صادرات با بهانه از دست ندادن بازارهای هدف، نمی‌تواند بازار مصرف کیوی در کشورهای دیگر را حفظ کند. براین اساس، ایجاد ممنوعیت صادرات در برهه زمانی توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، گام موثری برای حفظ بازارهای صادراتی در بلندمدت خواهد بود.

خواص بی‌شمار و طعم متفاوت میوه کیوی موجب شده تا در سراسر دنیا تقاضا برای آن زیاد باشد، بزرگترین کشور تولیدکننده این محصول کشور چین است و کشورهای ایتالیا، نیوزلند، شیلی و یونان  در رده‌های بعدی قرار دارند.

از سال 2007 تا 2018، قابل توجه‌ترین نرخ رشد این محصول از نظر قیمت در دست ایران بوده و این در حالی  است که سایر رهبران جهانی، سرعت متوسطی از رشد را تجربه کردند.

اکثر کشورهای همسایه ایران و همچنین کشورهایی که از نظر مسافت زمینی و دریایی فاصله کوتاهی با ایران دارند  همچون روسیه، گرجستان، هند، عراق، ترکیه، تاجیکستان و امارات، عمده واردکنندگان کیوی از ایران به شمار می‌روند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید